ARTIKEL

Flexibiliteit

Gastauteur | 25 februari 2010 | Fotografie Gastauteur

Wanneer aan de muzikale kwaliteit van een voorversterker de grootste zorg besteed wordt, mogen de functionele eigenschappen uiteraard niet achterblijven. Daarom beschikt de KX-R over een groot aantal in- en uitgangen. Van de acht stereoingangen zijn er vier gebalanceerd; twee paar gebalanceerde uitgangen zorgen voor de signaalverbinding naar de eindversterkers. Bi-amping behoort dus tot de mogelijkheden.

Twee paar (selecteerbare) tape-uitgangen zijn te gebruiken voor opnamedoeleinden of voor uitbreiding van het systeem naar een tweede ruimte. Alle ingangen zijn vrij te selecteren en te benoemen. Ongebruikte ingangen verschijnen niet in het display, zodat de gewenste bron altijd snel te vinden is. Doordat het ingangsniveau per bron te regelen is, kunnen bronnen met verschillende signaalniveaus eenvoudig met elkaar in balans gebracht worden. Een van de ingangen is bovendien als SSP input te gebruiken. Daarbij wordt de volumeregeling van de KX-R volledig gepasseerd en is de voorversterker perfect in een multikanaals audiosysteem op te nemen. Vanzelfsprekend is de KX-R zowel met de regelaars op het front als met de uit aluminium vervaardigde afstandbediening te bedienen.

MX-R technieken

Veel van de kennis die we bij de bouw van de MX-R eindversterkers opdeden, komt bij de KX-R uitstekend van pas. Zo gebruiken we hetzelfde materiaal voor de printplaten van de elektronische schakelingen (PCB’s). Voor de MX-R zochten we naar een materiaal dat zowel in elektrisch als mechanisch opzicht perfect zou zijn. Makkelijk was dat niet.

Ayre Acoustics KX-R | Technisch verslag

Een PCB dat in termen van isolatie ideale elektrische eigenschappen biedt, zoals teflon, is mechanisch meestal zeer zwak en dus onbruikbaar: het geeft een ongecontroleerde laagweergave met gebrek aan definitie en autoriteit. Onze zoektocht eindigde bij Rogers, een Amerikaans bedrijf. Men produceert daar PCB’s met de ideale combinatie van stijfheid (voor minimale mechanische trillingen) en elektrische isolatie (voor minimale overspraak en maximale scheiding). Dat het materiaal het twintigvoudige kost van het printmateriaal dat we in de 7 serie gebruiken, vormde na luistertests geen enkel bezwaar meer.

Het unieke Equilock circuit, ontworpen voor de inputstage van de MX-R, is ook in de KX-R terug te vinden. Het is daar toevoegd aan de gainsectie, die ervoor zorgt dat de werkspanning van de transistoren steeds op het ideale niveau blijft. Spanningsfluctuaties beïnvloeden namelijk de technische eigenschappen van deze componenten en daarmee dus ook de geluidskwaliteit. Met het Equilock circuit krijgt de KX-R iets van het karakter van een buizenvoorversterker zonder de eventuele nadelen van zo’n systeem. Het draagt bij aan een open en driedimensionele weergave, met een natuurlijke structuur die uw muziek alle ruimte geeft.

Wereldwonder

Bovenstaande is nog maar een kleine greep uit de bijzondere technieken die we in de KXR toepasten. We hopen dat u hiermee een goede indruk heeft van het idee achter deze bijzondere versterker. Tegelijkertijd weten we dat een technisch verhaal net als een meting niet meer is dan een verklaring van de eigenschappen van een product. De emotie die een voorversterker in een goede installatie teweeg kan brengen, is niet in woorden te vatten. We nodigen u daarom graag uit om de KX-R eens goed te beluisteren. U zult onder de indruk zijn; dat beloven we u. Wes Phillips beschreef de KX-R in Stereophile al als het achtste wereldwonder. Verlies u in de muziek. Welkom bij Ayre.


EDITORS' CHOICE