ARTIKELDevialet

Muzikale verwennerij

Op zijn laptop heeft Thierry een schat aan muziek staan, en ik laat me dan ook graag verrassen alvorens met verzoeknummers te komen. De gebruikte versterker is de Devialet 170 in combinatie met de al eerder genoemde Marten Django luidsprekers. De eerste opname die hij laat horen is een stuk klassieke muziek opgenomen door een vriend. Een eenvoudige maar heel mooie opname gemaakt met twee microfoons. Duidelijk is te horen dat de muziek is opgenomen in een kleine kapel, Je hoort de instrumenten ademen in de ruimte.

Vervolgens draait hij de track Delta van Crosby, Stills & Nash. De samenzang is werkelijk prachtig, de stemmen staan los en vormen toch een muzikaal geheel. De emotie die in het lied verwerkt is druipt er vanaf en zorgt voor ademloos luisteren. Van klassiek naar pop en weer terug naar klassiek.

De Slowaakse zangeres Adriana Kucerova is mij totaal onbekend. Thierry vertelt me dat deze dame tijdens het laatste jaar van haar universitaire studie toch besloot haar hart te volgen en zang te gaan studeren. De stem van deze sopraan is bijzonder mooi en de opgestelde set laat dit moeiteloos horen. Het geluid is zo open en transparant en ondanks dat ik de Marten speakers niet ken hoor ik het karakter, of eigenlijk het ontbreken ervan, van de Devialet D-Premier terug in deze nieuwe 170. De weergave is zo schoon en open zonder een moment technisch of analytisch te gaan klinken.

Het is lastig deze ervaringen in woorden te vangen, maar luister vijf minuten naar uw favoriete muziek weergegeven door een Devialet versterker en u weet precies wat ik bedoel. Dat de Devialet 170 niet alleen subtiel en “rustig” werk aan kan maar tot meer in staat is, wordt duidelijk bij het beluisteren van een live opname van een saxofoon en drumstel. Het trillen van de trommelvellen wordt geloofwaardig in de luisterruimte geprojecteerd. De drumkit kent veel gewicht en druk zonder te verzanden in zompig of traag geluid. Het is duidelijk dat de 170 de woofers van de Marten speakers volledig onder controle heeft. En dan te bedenken dat hier niet een paar enorme monoblokken staan te spelen maar een versterker/dac ter grootte van een pizzadoos…

Het wordt tijd voor wat verzoeknummers, en ik vraag Thierry of hij het album Scratch my Back van Peter Gabriel of de harde schijf heeft staan. Dit is inderdaad het geval en een paar seconden later staat Peter in de luisterruimte het nummer My Body Is A Cage te zingen. De stem staat rotsvast in het midden en elke nuance is hoorbaar. Ergens halverwege zit een stilte, waarna de stem volledig uit het niets weer inzet op een hoger volume dan daarvoor. De stilte lijkt met de combinatie Devialet en Marten langer dan ik normaal gewend ben, en ook is de dynamieksprong groter. De laagweergave is diep en strak en kent veel laagjes. De strijkinstrument klinken natuurlijk en rijk aan klankkleuren.

Om echt alle facetten van de set te laten horen kiest Thierry ter afsluiting voor een track van het bekende Cincinnati Pops Orchestra onder leiding van de in 2009 overleden Erich Kunzel. De opnames van dit orkest staan onder “audiofielen” bekend als referentiemateriaal en worden vaak gebuikt voor demo’s. De muzikale boodschap wordt in mijn ogen/oren echter wel ondergeschikt gemaakt aan effectbejag en imponeren van de luisteraar.

Het blijft overigens wel indrukwekkend en mits weergegeven op een goede audioset bijzonder spectaculair om te horen. De combi Devialet 170 en Marten Django L heeft er geen enkele moeite mee. Sterker nog, ik heb de muziek nog niet eerder zo dynamisch en snel gehoord. De dynamieksprongen zijn ongekend, niet alleen van heel zacht naar heel hard maar ook omgekeerd. Keihard blazen op een scheidsrechtersfluit gevolgd door een moment van absolute stilte in een fractie van een seconde. Een uit het niets opdoemende knal van een zweep en het knetterhard inzetten van een mondharmonica na een subtiel gedeelte in de muziek. Deze set laat het moeiteloos en met het grootste gemak horen. 

EDITORS' CHOICE