ARTIKELVivid Audio

Vorm volgt functie?

Nog zo'n vraag die zich opdringt: Was de gekrulde vorm een openbaring die ontstaan is uit 'wat zullen we nu eens proberen' of zit er een berekening achter?

"Ik weet dat mensen zich afvragen hoe de verhouding tussen design en wetenschap is. En dan kan ik zeggen dat dat ongeveer evenveel van beiden is. Laat ik eerst ingaan op de techniek. Om te beginnen hebben alle tweeters en middentoners van Vivid Audio de buisvormige exponentiŽle demper aan de achterzijde van de magneet. Bij een gewone luidspreker kaatst het geluid via de achterwand van de kleine holte die achter de dome zit terug naar het membraan, waardoor vervorming ontstaat. De taps toelopende exponentiŽle demper is Ďgetuned' op de juiste frequentie en absorbeert zo het geluid op een natuurlijke manier. Dat is ťťn van de dingen die we doen waardoor duidelijk meetbaar veel minder vervorming in de dome ontstaat."

"Voor de lage tonen werkt dat trouwens heel anders. Vanwege het hogere rendement en de ondersteuning van de lage tonen bij een kleinere kast wilde ik graag met een basreflex werken, maar als je die probeert te combineren met een exponentiŽle demper blijken de twee principes elkaar van nature tegen te werken. Bij de Giya's kon ik dat hele proces met behulp van computermodellen van voren af aan opnieuw aanpakken. Zo ontdekte ik dat het een kwestie is van zorgvuldig afstemmen. Als je de exponentiŽle demper zodanig afstemt dat de frequenties die hij absorbeert hoger liggen dan het gebied waarin de basreflex werkt, kun je het beste van twee werelden krijgen. Uitbreiding van de laagweergave van een relatief compacte behuizing ťn het voorkomen van vervorming in het membraan, door frequenties te absorberen die anders binnen de behuizing zouden terugkaatsen."

"De vorm van de kast is in eerste instantie ontstaan door modellen van modelleerklei te maken, en die later te verfijnen met behulp van de computer. Daarbij bleek bijvoorbeeld dat de vorm op zich niet zo heel veel uitmaakt, de behuizing hoeft bijvoorbeeld niet per se zo te krullen als de Giya's doen.

Lees ook onze review van de Giya G3 van Vivid Audio

De plaats van de units in de kast is echter volledig door de computer bepaald, die moeten echt zitten waar ze zitten. Het is altijd 'form follows function' waar dat nodig is, maar waar het kŠn kunnen we lekker gek doen. Die open krul van de Giya G3 is het stukje 'artistieke vrijheid' dat ik kon nemen nadat we besloten hadden de exponentiŽle dempers achter de tweeters en middentoners niet te verstoppen. We hadden er een extra kast omheen kunnen bouwen, maar dat vonden we eigenlijk zonde. De beslissing om er geen kast omheen te maken was heel erg bevrijdend. Bovendien levert het nog een aantal interessante akoestische voordelen op. Een ronde kastvorm is behalve zeer stijf en sterk ook heel erg gunstig voor het afstraalgedrag van een luidspreker. Het is inderdaad behoorlijk flamboyant, ik weet dat het ontwerp mensen verdeelt, maar ik heb er gelukkig ook heel veel positieve reacties op gekregen."

The Female Touch...
"Hifi is decennialang vooral een mannending geweest, mannen domineerden de fabricage ťn vormden de voornaamste doelgroep. Dan krijg je mannelijke ontwerpen. Het mag er best kostbaar uitzien, graag zelfs, maar het mag zeker niet te exorbitant zijn. Tegenwoordig merk je echter steeds vaker dat de vrouwen meebeslissen. Dat is niet alleen uit het oogpunt van emancipatie een goede zaak; vrouwen zijn meestal ook zeer onder de indruk van de ronde vormen van de luidsprekers van Vivid Audio."

"Dat laatste hebben we trouwens niet van horen zeggen, we hebben het zelf gemerkt nadat we nieuwe manieren zijn gaan zoeken om met potentiŽle klanten in aanraking te komen. Het probleem van traditionele hifi-shows is namelijk dat je er nauwelijks een nieuwe markt kunt aanboren. Het is eerder een evenement geworden waar je naartoe gaat om oude vrienden te ontmoeten. Om te kijken hoe het buiten de gebaande paden van de hifi zou gaan, hebben we een keer met de Giya G3 op een interieur- en designbeurs gestaan, en ze werden de hele dag bewonderd en soms zelfs gestreeld door vrouwen die de vorm zeer aantrekkelijk vonden."

EDITORS' CHOICE