ARTIKELiEar Tilburg

Streaming Audio

Max Delissen | 31 oktober 2013 | Fotografie PHOTO40 | KEF

De workshop over Streaming Audio was waarschijnlijk de best bezochte van allemaal. Jan Lammers van Smart Audio deed dit samen met (of afgewisseld door) Rowan Dernee van Latham Audio. Deze workshop was echt bedoeld voor mensen die belangstelling hebben voor streaming audio, maar zich onzeker voelen over hoe ze dat het beste kunnen aanpakken.

Jan Lammers, Smart Audio

Het verhaal dat vertelt werd begint echt bij het begin, met de basisbegrippen van streaming, en in een uitgebreid en zorgvuldig opgebouwd verhaal van bijna anderhalf uur (regelmatig onderbroken voor luistervoorbeelden en halverwege ook voor een kop koffie) leren we via bestandsformaten, HiRes, D/A-converters en de verschillen in geluidskwaliteit tussen mp3, flac en HiRes alles over het hoe en waarom van streaming. De bezoekers luisterden zéér geconcentreerd en stelden veel vragen. Het is duidelijk dat streaming erg leeft onder hifi-liefhebbers.

Ook wordt aangetoond dat streaming niet moeilijk hoeft te zijn en geen vermogen hoeft te kosten. Hiervoor staan een paar leuke sets opgesteld, van uiterst betaalbaar tot redelijk prijzig. Opmerkelijk is dat de verschillen in geluidskwaliteit tussen de lossy en verliesvrije bestandsformaten zelfs op een relatief betaalbare set (Naim Uniti en Focal Chorus 716) zo goed te horen zijn, in het voordeel van de verliesvrije muziekbestanden uiteraard! Een belangrijk argument om te twijfelen aan streaming audio is en blijft de opslag van muziek.

Jan legt uit dat we wat streaming betreft eigenlijk in een overgangsperiode zitten tussen de tijd dat de muziekliefhebber een omvangrijke fysieke collectie had (en moest onderhouden) en de moderne mogelijkheden om al je muziek 'uit de Cloud' te halen. Het blijkt ook een generatie-ding te zijn. De wat oudere aanwezigen zijn met name geĂŻnteresseerd in alles wat met ripping en lokale opslag te maken heeft, de wat jongere generatie is vooral van mening dat Spotify en andere online muziekdiensten 'het helemaal zijn'.

Dat de meeste webdiensten hun muziek niet in een verliesvrije resolutie aanbieden is voor het grootste deel van de muziek-consumenten van ondergeschikt belang, maar toch horen ook de jongere deelnemers aan deze workshop dat flac en HiRes echt stukken beter klinken. De opkomst van lossless streamingdiensten als Qobuz en Rdio belooft ook voor de meer audiofiel ingestelde liefhebber van streaming audio in elk geval een rooskleurige toekomst.

MERK

EDITORS' CHOICE