ARTIKEL

3D voegt echt iets toe

Over één ding zijn de hoofdredacteur van DigitalMovie en de Sp!ts-journalist het absoluut eens: 3D-televisie voegt écht iets toe. “Als actief gamer vind ik de toegevoegde waarde echt heel groot”, jubelt Mons. “Het is heel bijzonder dat jij het gevoel krijgt dat je echt ín het spel zit, zoals bijvoorbeeld bij shooters het geval is. Daarnaast ben ik een enorme filmliefhebber. Full HD in combinatie met een Blu-ray-speler vond ik al te gek, bepaalde 3D-films zoals Up en Avatar doen daar nog een schepje bovenop. Dat wordt alleen maar vetter, zodra filmmakers zich nóg bewuster gaan realiseren wat mogelijk is met de technologie.”



Dat lijkt slecht nieuws voor de bioscopen. “Ik denk dat het in de praktijk nog wel mee zal vallen”, reageert Kraefft. “Het toenemende bioscoopbezoek is juist een duidelijke indicator dat mensen de ervaring in de bioscoop waarderen. Het is een uitje, ik verwacht daarom ook niet dat de omzet enorm zal teruglopen doordat de consument straks een 3D-televisie thuis heeft. Daarbij speelt ook de menselijke geest een rol. Het is een stukje psychologische beleving. In de bioscoop zit je in het pikkedonker en is er geen afleiding. Thuis is die afleiding er wel, bijvoorbeeld van de weerspiegeling van een schilderijtje op het scherm of een vaas bloemen op tafel. Daarnaast houden de meeste home cinemasetjes qua geluid niet over, die zijn matig tot slecht. Zelfs met een hoogwaardige hifiset is het schier onmogelijk eenzelfde beleving als in de bioscoop te creëren.”

Waar bij games en films 3D-televisie zeker toegevoegde waarde heeft, zal televisie-uitzending in 3D – op enkele proeven zoals bijvoorbeeld het afgelopen WK Voetbal – nog jaren duren. “Het is een beetje het kip en het ei verhaal”, meent Mons. “Zolang er geen grote doelgroep is, is het voor omroepen niet rendabel.” Kraefft sluit zich daarbij volmondig aan. “Alle apparatuur moet vervangen worden door apparatuur die dubbel zo duur is. Daarnaast vereist uitzending in 3D een heel andere opnametechniek, mensen moeten eerst opgeleid worden.”



Zodra er meer vraag naar televisie-uitzendingen in 3D komt, zullen omroepen sneller geneigd zijn in 3D uit te zenden. Mons: “Dat zie ik dan weer niet zo snel gebeuren met bijvoorbeeld het NOS Journaal of RTL Boulevard, maar wel met een film of voetbalwedstrijd. Wanneer je kijkt hoe lang het duurde voordat Hilversum in breedbeeld ging uitzenden, vrees ik dat wij daar nog wel even op moeten wachten. Al verandert onze manier van televisie kijken sowieso natuurlijk. Vooral binnen tv on demand zal 3D de komende jaren snel aan terrein winnen.”

EDITORS' CHOICE