ARTIKELAccuphase

Nieuwe media en vooruitkijken

Werner Ero | 16 augustus 2014 | Fotografie Werner Ero | Accuphase

Werner: ‘Wanneer ik de nieuwe generatie Accuphase sacd-spelers bekijk, zie ik echter wel USB ondersteuning en een DAC gedeelte dat ook in staat is de nieuwste hoge streaming audio resoluties en zelfs DSD bestanden te ondersteunen.’ Hoofdontwerper Suzuki grinnikt en vertelt met een serieuze glimlach. ‘Het feit dat wij op dit moment zelf geen streamer op de markt willen zetten, wil niet zeggen dat wij deze reeds bestaande en expanderende nieuwe stroming willen boycotten. Integendeel zelfs. Onze spelers werken immers onderhuids al vele jaren met hoge resolutie data voor de inwendige signaalverwerking en het leek dan ook in eerste instantie maar een relatief kleine stap om ook externe data te implementeren.'

'Toch bleek deze klus veel groter dan ik vooraf had aangenomen. Bij interne signaalverwerking kunnen we namelijk gebruik maken van digitale data die door onze eigen nauwkeurig vervaardigde loopwerken wordt gegenereerd. Ga je echter data gebruiken die door externe en vaak veel minder nauwkeurig werkende bronnen wordt aangeleverd, krijg je er meteen een hele berg probleem bij. Even leek het er zelfs op dat we deze externe data niet voldoende opgeschoond konden krijgen om aan het eind weer echte Accuphase kwaliteit over te houden. Wat voor ons een relevante reden zou zijn om deze extra service in dat geval dan maar niet te leveren. Maar gelukkig is het ons uiteindelijk wel gelukt, waarmee meteen een klein tipje van de sluier wat betreft toekomstige Accuphase streaming audio is opgelicht. Want iedereen die een keer dit soort bestanden via bijvoorbeeld onze nieuwste DP-550 sacd-speler heeft gehoord, zal vrijwel meteen verbaasd staan over de extra gehoormatige kwaliteit die ineens in dit soort bestanden verborgen blijkt te zitten. Maar er zijn vooralsnog dus nog veel hobbels, ook qua standaardisatie en ondersteuning te nemen en voorlopig staat het sein voor eigen streaming audio producten wat ons betreft dus nog steeds op rood.’

Werner: ‘Naast streaming audio is er nog zo’n andere ‘noviteit’ in de vorm van klasse D versterkertechniek, die momenteel sterk in populariteit stijgt. Heeft Accuphase deze techniek inmiddels ook onderzocht en wat zijn de praktijkervaringen? Kunnen we in de toekomst misschien ook ontwerpen op dit gebied in Accuphase producten tegen gaan komen en zo nee, waarom dan niet?’ Deze vraag geeft opnieuw de nodige beweging in het verder opvallend ontspannend ogende gezelschap. Dit keer is het voorzitter Saito zelf die mij voor de eerste keer in hoogsteigen persoon en in trouwens prima Engels een antwoord geeft. ‘Klasse D-techniek is voor ons totaal niet vreemd, we hebben in het verleden zelfs al een keer een product 6-kanaals eindversterker PX-650 uitgebracht die deze techniek gebruikte, maar zijn er vervolgens ook weer snel mee gestopt. Het grote probleem van klasse D-techniek is ook vandaag de dag nog steeds de veel te hoge stoorvloer door de benodigde relatief lage draagfrequentie. Die draadfrequentie is nu eenmaal inherent voor dit type schakeling en geeft altijd meer hoorbare ‘rommel’ en meer onrust in de weergave dan een goed ontworpen conventionele schakeling.'

'Iedereen die een keer goed en verantwoord een klasse D-schakeling met een goed ontworpen normale variant vergelijkt, zal deze verschillen meteen kunnen herkennen. Zeker met onze nieuwste generatie modellen zijn we weer een belangrijke stap verder op het pad van de realiteitsweergave gekomen. Doordat we continu met iedere nieuwe generatie de stoorvloer steeds weer verder weten te verlagen, krijgt de muziek een zachtheid en realisme die werkelijk adembenemend is.’

Toekomst
Hoe ziet Accuphase als toch wel behoudend bekendstaande onderneming de toekomst in een steeds verder veranderende hifi wereld? Saito: ‘Ik snap wat je bedoelt, maar graag wil ik eerst dat behoudende toch wat nuanceren en toelichten. Bij Accuphase onderzoeken wij doorgaans in een vroeg stadium iedere ook maar enigszins relevante nieuwe techniek of platform. Maar waar veel bedrijven dit vaak uit marketingoverwegingen in onze ogen veel te snel goedkeuren, trappen wij in dat soort situaties vaak aanzienlijk eerder op de rem. Wij zien namelijk niets in ad hoc beslissingen waar de kwalitatief bewuste consument (onze doelgroep) maar weinig tot zelfs niets mee opschiet. Dat geeft onze onderneming ten opzichte van veel anderen al snel een etiket van behoudend opgeplakt. Maar als je verder weet hoeveel inspanningen wij ons getroosten om de dingen waar wij wel actief mee bezig zijn, alsmaar verder te perfectioneren, is dat inderdaad een heel ander uitgangspunt.'

'Wij hanteren kwaliteit boven alles en in kwantiteit zijn wij niet geĂŻnteresseerd. Wie voor een Accuphase product kiest, geeft ons zijn onvoorwaardelijke vertrouwen en dat is iets waar wij altijd uiterst respectvol mee omgaan. Mensen vertrouwen daarbij dat ze in product in handen krijgen waarbij werkelijk niets aan het toeval is overgelaten met gebruikmaking van de beste en meest betrouwbare techniek en de best mogelijke materialen die wereldwijd verkrijgbaar zijn. Omgezet in de dagelijkse praktijk geeft dit een product of producten die vijftien, twintig of nog veel meer jaren zonder problemen mee kunnen gaan en daarbij hun specificaties nog volledig blijven behouden! Daarmee heb ik meteen al een schot voor de boeg aangaande onze toekomst genomen. Wel, die zien wij met het volste vertrouwen tegemoet. Ook al kunnen wij ons natuurlijk ook niet volledig aan een bepaalde wereldwijde marktwerking onttrekken, onze doelgroep waardeert de stabiliteit van onze producten en de kwaliteit nog steeds ten zeerste. Voor echte kwaliteitsproducten zal altijd een markt blijven bestaan, daar ben ik heilig van overtuigd.'

'Buiten dat is Accuphase een van de oudere en meest stabiele high-end bedrijven ter wereld en is onze naamsbekendheid en productkwaliteit legendarisch. Niet voor niets zijn er nog steeds ontzettend veel Accuphase producten uit zelfs de eerste generaties die nog gewoon dagelijks en zonder problemen worden gebruikt. Uiteraard zullen wij altijd blijven monitoren wat de markt wil, maar de daadwerkelijke implementatie zal alleen maar doorgang vinden als wij zelf volledig achter ieder product kunnen staan waar de naam Accuphase op vermeld staat. Oftewel ‘Enrich life through technology’.'

Importeur Accuphase: Paul Hattink, Hi-Fine
Tel: 06-13672768
E-mail: info@hifine.nl, www.hifine.nl

MERK

EDITORS' CHOICE