REVIEWDynaudio

Music

Jan de Jeu | 10 oktober 2014 | Dynaudio

En dan eindelijk het belangrijkste onderdeel van de test. Het beluisteren van muziek. Zoals aangegeven accepteren alle digitale inputs 24 bit/96 kHz. Waarom dus niet begonnen met zo’n file. In dit geval afkomstig van het album Hello Troll van één van mijn favoriete Scandinavische jazz combo’s, het Helge Lien Trio. Bestaande uit pianist Helge Lien, bassist Frode Berg en drummer Per Oddvar Johansen. Het nummer Gamut Warning vertelt me veel over de ruimtelijkheid van deze set. Maar ook over het ver doorlopende, gedetailleerde delicate hoog, het neutrale middengebied en de verrassende mate aan weergegeven laag. De aanslag van de piano klinkt mooi percussief, de bekkens zijn zilverig van klank en de kwastjes vegen op een zanderige manier over het trommelvel zonder dat er ook maar enige versmering optreedt. Ja, kijkt u maar even naar de prijzen onder aan dit artikel. Een pluim is hier zeker op zijn plaats. Op hetzelfde album staat het nummer Troozee. Heerlijk uptempo en de set weet me moeiteloos in beweging te krijgen waarbij ik geniet van de zagende, rasperige en knorrende klanknuances die geproduceerd worden door de bas. Ook het geluid van een goed opgenomen vrouwenstem klinkt heel fraai. Zoals blijkt als ik op mijn iPad het 16 bit/44.1 kHz album Hell Or High Water van de Amerikaanse Sara K. selecteer. I Can’t Stand The Rain zal ik wel altijd blijven associëren met Tina Turner maar van Sara’s uitvoering kan ik tegenwoordig intenser genieten. Ook met de XEO set blijkt dit effect op te treden.

Weer valt me op hoe delicaat het hoog is, maar ook hoe warm menselijk haar stem in het middengebied klinkt, hoe overtuigend het laag wordt neergezet en hoe ruimtelijk groots het beeld is. Groots is ook het woord dat het eerst in mij opkomt wanneer ik Lacrimosa uit het Requiem van Mozart draai in de uitvoering van het London Symphony Orchestra onder leiding van Sir Colin Davis. Een 24 bit/48 kHz opname. De stemmen van het London Symphony Chorus voeren mij mee en zijn onderling goed te onderscheiden. Een klein jazz combo, een vrouwenstem, een symfonieorkest met koor, wat ontbreekt nog? Een mannenstem of een akoestisch solo instrument? Ik kies voor de Duitse bariton Matthias Goerne die in de afgelopen jaren een aantal albums met liederen van Franz Schubert uitgebracht heeft in een serie waarin uiteindelijk twaalf CD’s zullen verschijnen. Op het uit 2012 daterende dubbelalbum Schwanengesang wordt hij begeleid door Christoph Eschenbach op piano. Velen zullen nog steeds Fisher-Deskau als de ultieme Schubert vertolker zien maar ik prefereer de prachtige stem van Goerne. Die stem wordt door het XEO 4 systeem in volle glorie mooi los in de ruimte geplaatst en ook het lage register van de piano klinkt geloofwaardig. Dat de weergave niet helemaal het gewicht heeft waartoe mijn eigen vloerstaande Audiovector luidsprekers in staat zijn heeft alles te maken met het formaat van de XEO 4 luidsprekers. Op dat punt zal het grotere tweeweg systeem  XEO 6 , met zijn drie units met elk een eigen 50 Watt versterker, ongetwijfeld  beter presteren. Dat de Denen geen moeite hebben met het op pakkende wijze ten gehore brengen van hedendaagse muziek blijkt tijdens het muziekuurtje waarin mijn dochter zich bij mij voegt en de controle over de iPad voor zich opeist. Van de gedraaide selectie herinner ik me later vooral Royals afkomstig van Lorde’s album Pure Heroine dat me volledig verraste door de impact van de knippende vingers en de trom via deze XEO 4 luidsprekers.

In the end
Over de XEO Hub in combinatie met de XEO 4 actieve luidsprekers ben ik zo mogelijk nog enthousiaster dan ik twee jaar geleden over de voorganger was. Uiterlijk zijn de luidsprekers nog net weer een tikkeltje strakker en eigentijdser geworden maar het zijn vooral de toegenomen gebruiksmogelijkheden en prestaties die de meeste indruk maken. Zo kunnen er door de toevoeging van een coaxiale digitale ingang nu meer digitale bronnen aan het systeem toegevoegd worden. Ook is het bereik van de Hub toegenomen, zeker in combinatie met de optionele Extender. Het systeem is niet alleen eenvoudiger op te zetten en beter aan te passen aan de plek die de speaker in de ruimte bezet, maar dankzij het Interface Display bovenop de speakers krijg je als gebruiker bovendien in één oogopslag informatie over bijvoorbeeld de volumestand en de spelende bron. Het belangrijkst blijft echter de geluidskwaliteit. En die is in mijn oren nog verder toegenomen waardoor het voor mij alleen maar eenvoudiger is geworden om dit XEO systeem van harte aan te bevelen.

Prijzen
XEO 4 set, twee actieve luidsprekers met afstandsbediening: 1700 euro
XEO Hub: 250 euro