HI-VISITRhapsody

Rhapsody anno 2015


Werner Ero | 20 december 2014 | Fotografie Beeldhouwers

“Je kunt hier natuurlijk op heel veel manieren mee omgaan. Mopperen, jammeren of er tegen aan gaan schoppen helpt niet. Want met of zonder jou, de wereld veranderd nu eenmaal en jij en ik kunnen dat niet stoppen. Maar alles klakkeloos omarmen en overal zonder eigen insteek in meegaan werkt ook niet. Want als je dat doet gooi je al het voorgaande dat je geleerd hebt, je bagage en integriteit ook meteen overboord."

"Tussen alle moderne vraagstukken met zaken als maximaal gebruikersgemak en mobiliteit, moeten we niet vergeten dat het bij Rhapsody in de eerste plaats altijd vooral om een maximale muziekbeleving is gegaan.”

"Wat je wel kunt doen is iedere nieuwe ontwikkeling aandachtig bestuderen, vervolgens zelf uitproberen om te kijken wat je er mee kunt doen en de positieve aspecten naar voren halen en aan je klanten delen. Eigenlijk is dit een insteek die we bij al onze activiteiten volgen, waarvan het mooie is dat het heel vaak erg bevrijdend kan werken.”

“Natuurlijk gooien we de nog immer mooie media als cd en analoge lp niet overboord en wie daar nog graag aan vasthoud kan ook nog altijd bij ons terecht. Maar het is ook enorm fascinerend om te zien en vooral te ervaren, welke mogelijkheden er vandaag de dag allemaal mogelijk zijn en dan uiteraard op de bekend Rhapsody wijze geďmplementeerd. Dus in geval van streaming audio maken wij o.a. gebruik van topmerken als Naim en Aurender en gebruiken serieuze bestandsformaten toe."

"Over smaak valt dan niet te twisten, maar over kwaliteit is zeer zeker te praten – en het valt absoluut te herkennen!”

Sinds vele jaren werken wij (Harry en Michael) samen met producers en opnametechnici als bijvoorbeeld Bert van der Wolf van Turtle Records of Frans de Rond van Sound Liaison. Dit om gezamenlijk op zeer hoogwaardige wijze de muzikale gedachten en bedoelingen van muzikanten zo mooi mogelijk te registreren. Het is een werkwijze waardoor je niet alleen enorm veel luisterervaring opdoet, maar die je ook heel goed laat inzien hoe kostbaar dit artistieke erfgoed eigenlijk is.

De definitie van high-end
Tussen alle moderne vraagstukken met zaken als maximaal gebruikersgemak en mobiliteit, moeten we niet vergeten dat het bij Rhapsody in de eerste plaats altijd vooral om een maximale muziekbeleving is gegaan. Natuurlijk hoeven producten daarbij lang niet altijd de hoofdprijs te kosten en kan het al naar gelang de behoeften zelfs best redelijk betaalbaar blijven. Maar wie maximaal van de expertise van deze winkel gebruik wil maken, kan natuurlijk niet om het enorme assortiment uitgelezen high-end producten heen. Maar is de term high end zo langzamerhand niet een volledig uitgekauwde en betekening loze term geworden? “Nee, absoluut niet!”, zegt Harry.

“Maar het maakt daarbij wel sterk uit in wat voor kader je het plaatst. Tegenwoordig wordt er veel te veel en te snel gestrooid met etiketten als ‘het beste’, ‘ultra high end’, ‘niet te overtreffen’ en ga zo maar door. Maar neem nu van mij aan dat deze ultra high end of dit beste helemaal niet bestaat! Wat mij daarbij vooral steeds opvalt is dat het lijkt of veel van dit soort termen en kreten, vaak niet gehinderd door enige of maar weinig kennis van zaken hup, zo de wereld in worden geslingerd. In veel gevallen gaat het namelijk om aangenomen kennis en is het geen resultaat van eigen onderzoek. Want als je het vooraf zelf zou hebben onderzocht, weet je als geen ander dat het beste niet bestaat.”

Terminologie
“Uiteraard moet je als winkel wel een bepaald soort enthousiasme uitdragen en geloven in je eigen producten. We moeten trouwens niet vergeten dat de term ‘high end’ is bedacht door Harry Pearson. Niet alleen de oprichter van het nog immer beste audiomagazine ter wereld (The Absolute Sound), maar vooral ook een ware meester in het aanvoelen en formuleren van een compleet nieuwe kretologie."

"Voor het eerst in de audiohobby werden er begin jaren zeventig compleet nieuwe woorden en termen bedacht om zoveel mogelijk adequaat te beschrijven wat bij het beluisteren van een bepaald product werd ervaren! Dat was echt fantastisch en voor toen zowel een ware revolutie als een echte openbaring. Met zijn nog immer ongeëvenaarde auditieve beeldvorming en schitterende vocabulaire, heeft hij de feitelijke basis gelegd waar we ook vandaag de dag nog steeds enorm profijt van hebben.”

“Wat ik inmiddels in de 40-jaar dat ik met high end-producten werk ook weet, is naast het al eerder genoemde feit dat het beste gewoonweg niet bestaat, ieder benadering en zienswijze ook naast bepaalde voordelen, ook weer een hele reeks aan nadelen heeft. Zelfs als de prijs de stratosfeer inschiet en het om soms werkelijk monumentale spullen gaat, kun je als je echt gaat zoeken en een verkeerde pet opzet, altijd wel weer iets vinden wat je niet bevalt. Als je dat voor jezelf kunt toegeven en zoveel mogelijk dogma’s en vooringenomen standpunten achter je kunt laten, voel je jezelf al bevrijdt en kun je pas echt gaan genieten wat er allemaal wel goed gaat!"

"Overigens is het wel goed om naast de term high-end eens af te dalen naar de ogenschijnlijk nederige term hifi. Want naast de bekende DIN 45500 norm, staat deze term van oorsprong ook voor natuurgetrouwe weergave en beter dan natuurgetrouw kan feitelijk niet. Dus is het cirkeltje weer rond en moeten we beseffen dat woorden, termen en kretologieën feitelijk enkel bedoeld zijn als hulp en leidraad. Niet meer en niet minder en zeker nooit bedoeld om op een inhoudsloze wijze vooral extreem dure producten te verkopen!”

EDITORS' CHOICE