NIEUWS

De opslag en het audioformat

Ulco Schuurmans | 11 januari 2015

Voor de eenvoudiger camera’s is het geluid een soort ‘bijvangst’. Het wordt gecomprimeerd aan de videobeelden geplakt. Hoe dat gebeurt, is afhankelijk van het desbetreffende videoformaat. Bijvoorbeeld AVCHD gebruikt daar MPEG voor.
Een veldrecorder zet het opgenomen geluid in een veel hogere kwaliteit op de SD(HC)-geheugenkaart. Er is sprake van een hoge samplingfrewuente (44,1, 48 of 96 kHz) en 16/24 bit digitalisering. Daarbij gaat veel minder informatie en dynamiek verloren. Het klinkt allemaal echt een heel stuk beter!


Wat doet een audioveldmixer?

De audiofieldrecorder is een veelzijdig stuk geluidsgereedschap met doorgaans de volgende taken:
- Het versterken, of juist verlagen (limiting) en equalizing van de microfoonsignalen;
- Het aansluiten van of interfacing voor meerdere microfoons;
- Afzonderlijke gain en volumeregeling per aangesloten microfoon;
- Het, indien mogelijk, toevoegen van filters (ruis, toonbereik) en effecten;
- Het afmixen van de multiple audiofeeds naar stereo of mono;
- Rerouting van het signaal (ook multiple outputs) naar de camera of audiorecorder. Tevens het aansluiten van meerdere recorders;
- Een relatief eenvoudig en intuïtief te gebruiken monitorplatform inclusief het aansluiten van een hoofdtelefoon;
- Bij de cameramixer direct op de body of rig te bedienen.

Tips voor fieldrecording van audio
Gebruik goede microfoons en plaats deze dicht bij de geluidsbron. Koop de mixer/recorder op de specificaties van de camera en het beoogde opnamedoel. Hetzelfde geldt voor de microfoons. Blijf uit de buurt of flinke afstand van ongewenst achtergrondgeluid. Pas op met windvlagen.
Sluit altijd een hoofdtelefoon aan ter controle. Voorkom het aanraken van de externe microfoon en plaats deze in een dempende opstelling of op een aparte standaard.
Stel het opnamevolume bij voorkeur handmatig in. Digitaal geluid bij video is erg gevoelig voor oversturing. Blijf onder die 0 dB en als het kan net rond de -6 dB. Gebruik indien mogelijk niet gecomprimeerde audioformats. Voeding en opslagcapaciteit zijn cruciaal. Zorg voor extra accu’s en batterijen of een aparte netadapter. En een extra SD-kaartje is beslist geen overbodige luxe. Bescherm de apparatuur met de daarvoor bedoelde tasjes.

Veldrecorders voor de camera
Voor de geluidsman die de interne audioprocessing van de videofilmende SLR- of systeemcamera en camcorders maar niets vindt zijn er de camerafieldrecorders. Doorgaans een combinatie met een aardige mixer, een doorsnee professionele soundrecorder met SD-kaart en compacte robuuste vormgeving. Ook hier gaat de veldrecorder weer op de rig, in de accessoireschoen, op de statiefaansluiting onderaan of andere houder/klittenband aan de camerabody. Als alternatief kunt u de veldrecorder ook los op een apart statiefje neerzetten. Het is de bedoeling dat zowel de camera als de veldrecorder het geluid tegelijkertijd opnemen. Achteraf vervangt de editor in de montagestudio het camerageluid voor de aanmerkelijk betere audioregistratie van de fieldrecorder. Het origineel opgenomen camerageluid dient dan ter referentie. Een aantal punten ter overweging.

Als eerste de synchronisatie van het beeld en geluid. Een aantal veldrecorders voor audio-opnamen kan een tijdcode aan de takes meegeven. Als alternatieve manier de inzet van synchroniserende software tijdens de montage zoals Plural Eyes voor de Mac en pc.
Als tweede punt het inzetten van meerdere camera’s. Dat betekent verschillende zoom- en opnamehoeken. Het opgenomen geluid dient daarbij ook te passen. Bijvoorbeeld net die ene triangel, fluit, zanger of sprekende acteur close in beeld. Valt dat bij de audio-postproduction bij de take van de algemene fieldrecorder ook aan te passen? Of toch elke camera zijn eigen fieldrecorder?
En als wij toch bezig zijn met extern opnemen punt drie: Video- en audio tegelijkertijd op één en dezelfde solid state AV-recorder opnemen? Tot slot het vierde punt: Op hoeveel kanalen/audiosporen willen wij gaan opnemen. Bij meer dan twee ontkomt u, op een enkele camcorder na, niet aan een externe audioveldrecorder. Het is opmerkelijk wat voor een kwaliteitswinst een aparte audiorecorder oplevert bij videofilmende spiegelreflex of systeemcamera’s. Dit mede natuurlijk door het gebruik van externe microfoons. Op de camcorder veelal eenzelfde toename van kwaliteit hoewel er ook exemplaren zijn die het van huis uit bij het geluid lang niet slecht doen. Camera-fieldrecorders van een goede kwaliteit starten gemiddeld in de range van € 400,- tot € 500,-.


EDITORS' CHOICE