HI-VISIT

Muziek centraal

Gastauteur | 24 november 2011

Dus ondanks alle technische kennis en alle meetapparatuur in de werkplaats staan bij jou het luisteren en de muziek centraal?

O, zeker. Ik zag onlangs een boeiende documentaire op TV over vioolbouwers. Deze mensen combineren uiterst bekwaam vakwerk met veel liefde voor muziek. Dit deed mij sterk denken aan hoe ik zelf mijn producten ontwerp, ontwikkel en bouw.

Hoe zijn de werkzaamheden binnen het bedrijf verdeeld?

Naast alle andere taken doe ik een groot deel van het productiewerk zelf. Mijn medewerkers zijn Timmo, Jhanet en Eliana. Timmo Meyer is een dedicated audio-elektronicus met heel veel ervaring. Hij is al sinds de start van het bedrijf van de partij; ik beschouw hem als mijn rechterhand. Jhanet deed aanvankelijk de wat eenvoudiger klusjes zoals het bestukken van de printplaatjes, maar de laatste tijd hanteert zij ook de soldeerbout. Met z’n vieren kunnen wij de toenemende vraag nog net aan.

Ligt het niet voor de hand het eenvoudige productiewerk uit te besteden?

Ik zie het juist als de grote kracht van mijn bedrijf dat de complete productontwikkeling en bouw hier in Amsterdam plaatsvindt. Wat van buiten komt, zijn custom made materialen zoals lege printplaatjes, gedeelten van kasten, kabels en stekkers. Alle kabels zijn door ons ontworpen en worden exact volgens specificatie aangeleverd en hier afgemonteerd met topklasse connectoren.

Ik wil in beginsel niets te maken hebben met Chinese onderdelen en productie. De kwaliteit is niet gegarandeerd; het kan een tijd goed gaan, maar op een onverwacht moment kunnen er ook fouten optreden. De enige manier om de kwaliteit te garanderen die mij voor ogen staat is alles zoveel mogelijk in eigen hand houden. Daarnaast is het bedrijf ook wel wat klein voor grootschalige uitbesteding; een producent in China zit niet te wachten op een run met kleine aantallen.

Ik heb enkele jaren geleden mijn meterkast verbouwd en aan aparte groep aangelegd voor de audioset. Biedt Kemp Elektroniks deze service nog steeds aan?

Jazeker, wij voeren deze belangrijke ingreep bijna wekelijks uit, soms zelfs ook buiten Nederland. In de meterkast wordt de nieuwe groep beveiligd met een speciale audiozekering en wij hebben ook onze eigen hoogwaardige afgeschermde kabel voor de directe verbinding met het audiosysteem. Het resultaat roept altijd enthousiaste reacties op; deze ingreep heeft een zeer goede verhouding tussen effect en prijs.

Wat doe je zoal aan marketing?

Eigenlijk niet zo veel. Reclame is bijzonder kostbaar en voor het extra werk dat het eventueel oplevert, hebben we toch eigenlijk geen tijd. Ik ga wel vaak naar beurzen en bijeenkomsten, maar meestal gewoon als bezoeker en zelden als exposant. Het is voor mij uiteraard belangrijk op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen. Mijn website speelt wel een belangrijke rol; deze wordt trouwens binnenkort ingrijpend vernieuwd en verbeterd.

Ik vind de huidige website best informatief; wat moet er anders?

De huidige site bevat nogal lange lappen tekst met veel technische informatie. Visueel valt er niet zo veel te beleven. De nieuwe site zal een moderne look krijgen met vele afbeeldingen die een overzichtelijk beeld geven van het assortiment. Voor de technische details kan men per product doorklikken, zodat een ieder snel de informatie kan vinden die hij zoekt. Uiteraard is ook een webshop toegevoegd.

Staan er nog nieuwe producten in de planning?

Zeker, ik heb er tientallen in mijn hoofd. Helaas heb ik nauwelijks tijd deze ideeën uit te werken. Begin volgend jaar kom ik wel met een netwerk-, USB- en HDMI-kabel op de markt. Deze hebben een uniek afschermingsprincipe waardoor ze niet te vergelijken zijn met de kabels die nu op de markt zijn.

Tot slot: hoe zie je de toekomst van je bedrijf?

Die zie ik bijzonder zonnig in. Aan de ene kant is er heel veel concurrentie bijgekomen, aan de andere kant zijn lichtnetproducten nu meer geaccepteerd dan vroeger. Steeds vaker zie je filters en dergelijke opduiken bij mensen met gemiddelde installaties, waar stroomproducten in het verleden uitsluitend geplaatst werden bij zeer serieuze “hardcore” audiofielen. Bovendien wordt de apparatuur steeds beter en het lichtnet steeds slechter. De behoefte aan deze producten zal dus alleen maar toenemen.


EDITORS' CHOICE