NIEUWS

Direct gekoppelde brandmeldinstallatie


Rob van Mil | 09 mei 2015

”Met de automatisering van dit hotel, en meer specifiek het KNX-systeem en de werkwijze zoals we die nu hier toepassen, zijn we in 2008 begonnen”, zegt Zwemmer. Een van de eerste, ingrijpende activiteiten was de modernisering van de brandmeldinstallatie. In tegenspraak tot wat alle experts zeiden en riepen, hebben wij de brandmeldinstallatie wél rechtstreeks aan de gebouwautomatisering op basis van KNX gekoppeld. De kern van dit beveiligingssysteem is een visualisering die alle informatie die met brandgevaar en alarmmeldingen te maken heeft op één centraal scherm toont. Zwemmer: “In plaats van 60 lampjes - zoals op het oude paneel - geeft het dynamische brandmeldpaneel meer dan 6.000 lampjes en dus meldingen weer.”
In de periode dat InstaVer de uitgebreide automatisering van de beveiliging en brandmeldinstallatie realiseerde, besloot Huis ter Duin om ook de automatisering van de vele conferentiezalen, restaurants en andere publieke ruimtes onder handen te nemen. Het begon met de verlichting maar door het gemak en comfort van de automatische regelingen - en vooral de eenvoud om voor vele situaties specifieke scènes aan te maken - werden ook diverse andere installaties aan de automatisering gekoppeld.



Eenvoudige bediening
”Het is duidelijk dat KNX een automatiseringsstandaard is waaraan we relatief eenvoudig elk type installatie kunnen koppelen. Het klimaat werkt er feilloos mee samen, maar ook zaken als audio en zelfs de gashaarden”, zegt Noorlander. “Maar het meest belangrijke is toch wel dat we de bediening erg eenvoudig kunnen maken. Daarvoor hebben wij eerst uitgebreid onderzocht welke sfeer we op welk moment noodzakelijk vinden. Vervolgens hebben we met InstaVer bepaald dat die sferen in scènes worden vastgelegd zodat onze medewerkers met één druk op de knop deze kunnen oproepen, zonder over de techniek te hoeven nadenken. Voorheen merkten we gewoon dat het lastig was voor medewerkers, zeker als het druk was of als we veel tijdelijk personeel te werken hadden, om nauwgezet de juiste lampen aan te doen, de muziek op het goede niveau te zetten, enzovoorts. Nu hebben we voor elk moment van de dag, en voor elke activiteit, een passende sfeer gecreëerd en deze in knoppen met een helder symbool of korte tekst vastgelegd. Iedereen kan nu op elk moment ervoor zorgen dat onze gasten in de perfecte ambiance worden ontvangen en verblijven. Vooral die zorgeloosheid is ons veel waard. En dat we daarbij praktisch alle installaties, van elektrotechniek tot klimaat en van audio tot gashaarden, via één protocol en één integrale bediening integreren en bedienen, vinden we echt subliem. Onze mensen moeten niet over de techniek hoeven nadenken, maar wel volop van de gemakken profiteren.”

EDITORS' CHOICE