HI-VISITRhapsody

Diepte-interview met Cyrill Hammer


Werner Ero | 13 april 2017 | Fotografie Werner Ero

Een belangrijk gegeven wat Rhapsody van veel andere hifi-winkels in Nederland onderscheidt, is het frequente bezoek van nationale en internationale topontwerpers op hun shows. Van Mark Levinson, Neil Patel, Keith O. Johnson en Kazutoshi Yamada tot mensen als Alon Wolf, Bruno Putzeys en Cyrill Hammer. Mede door de hernieuwde komst van de fameuze Soulution-elektronica bij Rhapsody krijg ik de mogelijkheid om de aanwezige Cyrill een interview af te nemen. Een gelegenheid die ik natuurlijk niet aan mij voorbij kan en wil laten gaan. Ook omdat ik dit Zwitserse merk al jaren als bijzonder intrigerend ervaar en ik de man achter dit gedachtengoed graag eens zelf zou willen spreken.

Rhapsody: Cyrill Hammer heeft een onderscheidende persoonlijkheid

Net als zijn ontwerpen, blijkt ook Soulution-eigenaar Cyrill Hammer in positieve zin een onderscheidende persoonlijkheid te zijn. Vooral door het feit dat het gros van de audio-ontwerpers die ik tot op heden heb ontmoet vaak wel een sterke persoonlijkheid zijn maar regelmatig ook over een wel heel groot ego beschikken en hier bij Cyrill totaal niets van te merken is. Integendeel zelfs wanneer al snel blijkt dat deze begin vijftiger met zijn sluike haar, bril en serieuze blik met twinkeling in zijn ogen, tot één van de aardigste en meest toegankelijke mensen uit de branche behoort.

Eén van de brandende vragen die ik eigenlijk al jaren voor hem klaar heb liggen, is hoe het toch mogelijk is dat een relatief jong merk wat pas is gestart in 2006, in staat is gebleken om in zo’n korte periode in sneltreinvaart de high-end-markt te veroveren? Cyrill lacht breeduit bij deze vraag. "Hoewel we dit vanaf het begin af aan natuurlijk hadden gehoopt, is het inderdaad veel sneller gegaan dan we ooit hadden kunnen voorspellen. Je moet het eigenlijk zo zien: Soulution maakt onderdeel uit van het Zwitserse Spemot AG. Dit moederbedrijf vervaardigt al sinds 1956 elektronische componenten en elektromotoren die wereldwijd worden gebruikt in audio, automotive en professionele catering."

"Daarnaast ben ik samen met collega en directielid Roland Manz, ook al sinds jaar en dag een groot muziekliefhebber, helemaal weg van mooie high-end-audioproducten. Na vele kwalitatief zeer hoogwaardige merken en componenten zelf in ons bezit te hebben gehad en ideeën te hebben verzameld waaraan onze ideale producten aan zouden moeten voldoen, dachten we eind jaren negentig met wild bonzend hart aan de mogelijkheid om dit gegeven zelf in de praktijk te gaan brengen. We hadden immers onze zeer duidelijk omlijnde ideeën wat we wilden en zochten, bezaten daarbij ook voldoende technische kennis en niet onbelangrijk, het benodigde kapitaal en uithoudingsvermogen om zo’n grote stap überhaupt te kunnen wagen."

Toch ontbrak er op dat moment nog één belangrijke schakel en wel concrete zeer gespecialiseerde technische audiokennis. Door het vervolgens inhuren van verschillende werkelijke specialisten en deze kennis te combineren met onze eigen kennis en denkbeelden, ontstond uiteindelijk de eerste generatie Soulution-producten."

Rhapsody: Buis of solid state

"Hoewel Soulution tot op heden enkel solid state-ontwerpen vervaardigt", vertelt Hammer, "hebben we ook altijd de buizentechniek zeer kunnen waarderen. Vooral de klank van een topklasse buizenontwerp heeft een heel scala aan eigenschappen die met solid state lange tijd niet bereikbaar waren. Maar buizentechniek kent ook een aantal forse nadelen. Voor ons was het belangrijkste gegeven dat het met buizen gewoonweg onmogelijk is om op consistent stabiele wijze voldoende stroom te leveren om ook veeleisende high-end weergevers aan te sturen."

"We besloten om dus louter voor de transistortechniek te gaan en in ons concept ook de voordelen van de buizenklank zoveel mogelijk te verwerken. Daarmee maakten we het onszelf natuurlijk vanaf het eerste moment enorm moeilijk en vroeg dit doel om afwijkende, onorthodoxe en technische ideeën. Het gaat te ver om in het kader van dit interview ieder ontwerpdetail uit de doeken te doen, maar ik mag toch wel zeggen dat we met iedere nieuwe generatie Soulution-producten dichter bij het door ons beoogde doel zijn gekomen. Zeker met onze laatste series hebben we forse stappen weten te maken en is nu ook de harmonische rijkdom en onvoorwaardelijke stabiele kracht aan het toch al rijke eigenschappenpallet toegevoegd."

"Wat onze benadering zo afwijkend ten opzichte van veel anderen maakt, is dat wij net als bijvoorbeeld het Amerikaanse audiomerk Spectral voor een extreme breedbandigheid hebben gekozen. Op zich een vrij logische gedachte, want hoe hoger de bandbreedte, hoe sneller de schakeling kan reageren, hoe kleiner de fasefouten en hoe beter de stijgtijd is. Wat wij echter specifiek anders doen dan alle anderen is het toepassen van een hele hoge mate aan tegenkoppeling."

Hammer wacht nu bewust even en bekijkt met een onverholen grijns vanuit zijn ooghoeken wat voor uitwerking zijn woorden op mij hebben. "Waarschijnlijk denk jij nu net als vele anderen dat een hoge tegenkoppeling juist het geluid verslechtert. Maar als je het werkelijk goed toepast kun je er veel meer vormen van storingen en vervorming juist door buitensluiten zonder meteen het kind met het badwater weg te gooien. Het grote probleem is tot op heden geweest dat niemand tegenkoppeling goed heeft geïmplementeerd. De schakeling en het circuit waren gewoon veel te traag en daardoor volgt de correctie altijd te laat op het bronsignaal en is het middel erger dan de kwaal. Bij Soulution gebruiken we 200 mHz bandbreedte voor de tegenkoppeling waardoor de verwerking werkelijk op precies hetzelfde moment plaatsvind en je wel de oorspronkelijk bedoelde voordelen van tegenkoppeling ervaart en de weergave enorm veel beter en vooral natuurlijker overkomt."

Rhapsody: bijzondere voeding          

"Een ander uiterst belangrijk onderdeel waarmee we in de laatste generatie fors aan kwaliteit hebben kunnen winnen is de voeding. Terwijl we voorheen net als bijna alle andere high-end collega’s zeer forse overbemeten conventionele transformatoren in onze eindversterkers monteerden, zijn we daar bij onze laatste generatie rigoureus vanaf gestapt. Zelfs bij de beste conventionele trafo ontwerpen heb je namelijk onder belasting al snel tot tien procent modulatieverlies."

"De voeding hoe groot ook, is dan niet in staat om werkelijk honderd procent stabiel en consistent te blijven. Om dit voor eens en altijd te tackelen hebben we speciaal voor de eindversterkers van de 5- en 7-serie extreme en compromisloze schakelende voedingen ontworpen. Niet alleen geven deze ontwerpen veel minder verlies en is er minder tegenkoppeling nodig, ze blijven ook onvoorwaardelijk stabiel bij zelfs de meest moeilijke belastingen of energieafgifte. Het gehoormatig eindresultaat is een nog stabielere, meer vloeiend en rijker klinkende - ja, als een topklasse buizenversterker - weergave." 

EDITORS' CHOICE

  • Review
    Review Dali Phantom S-280: high-end in de muur
    Review
    lees meer »
  • Achtergrond
    DIRAC: wat is het en wat maakt deze software zo goed
    Achtergrond
    lees meer »
  • Review
    OPPO Sonica DAC
    Review
    lees meer »