ARTIKEL

Pagina 3

Jouw baas zit in London?

Hier ben ik mijn eigen baas, maar ik werk via hun, dus de rapportage gaat naar Engeland. Er zijn gesprekken over strategie, marktontwikkeling en de activiteiten die je moet doen. We gaan ook veel promotie doen voor producten, bijvoorbeeld tijdens het event. We willen mensen motiveren om met die producten te gaan werken.

Toch zijn er best veel spelers in de domotica-markt.

We hebben IoT (Internet of Things) en Nest van Google. Er zijn dus best wel grote bedrijven die zich daar mee bezighouden en mee gaan bemoeien. Nou kun je Nest met Sonos en PRO Control combineren. Dan heb je al een instap domotica-oplossing. Ook gecombineerd met Philips Hue. Er is dus zeker een onderkant van de markt. Het probleem is dat als je net iets méér wilt, dan moet er altijd wel een installatie-professional tussen zitten. De doe-het-zelf oplossingen, zoals Klik Aan Klik Uit bestaan ook al zo’n tien jaar. Maar, er zal altijd een markt blijven voor de professionele installateur en de klant die net iets méér wil.

De Apples van deze wereld zijn eigenlijk voor de massamarkt?

Dat kan aan de andere kant voor ons een enorm goede spin-off zijn. Als je bijvoorbeeld in Engeland kijkt als iemand een nieuwbouwhuis gaat zetten van vier ton of hoger, dan wordt huis-automatisering daar al in meegenomen. In Nederland denkt men daar nog iets minder aan dan in België. Het is een markt die eigenlijk nog in de kinderschoenen staat.  

Domotica schijnt voor ‘Henk & Ingrid’ nog helemaal niet zo te leven.

Vrienden en kennissen om mij heen bouwen vaak duurdere huizen. Als je dan vraagt of ze aan domotica hebben gedacht vragen ze waarom… De ontwikkeling aan de onderkant van de markt kan mensen wél triggeren. Nest helpt bijvoorbeeld wel bij het kweken van awareness.   

Heeft IoT geen enorm privacy probleem?

Mensen willen vanwege privacy hun eigen afgebakende systeem hebben. Als je met Nest werkt weet Google precies wanneer je thuis bent. Op een LILIN training waar ik laatst was, liet men camera’s zien zonder userID en password. Mensen installeren dat vaak zelf en weten dat niet. De hele wereld kan dan meekijken. Er zijn zelfs websites die aangeven welke camera’s in de wereld vrij toegankelijk zijn. Dat zijn schrikbeelden waarvan wij als professional zeggen dat we dat op kunnen lossen. 

Waar wil je over vijf jaar staan?

We proberen echt zaken toe te voegen. Eerst bekend worden, uitbouwen en nog enkele merken toevoegen aan het pakket. We willen bijvoorbeeld actief zijn in audio en video versterkers. Ook verlichting, zoals bijvoorbeeld op KNX-gebaseerde systemen. Daarnaast nu nog de focus op marketing en sales. Over een jaar of drie dan vanuit een eigen kantoor met een eigen magazijn. Momenteel gebruiken we de voorraad uit Engeland. Zij hebben al een heel grote business. Voor de installateur is die grote beschikbare voorraad natuurlijk een voordeel. Deze maand krijgt België ook een eigen salesmanager. Op een gegeven moment is het dan zinvol om een eigen kantoor neer te zetten met eigen voorraden. 

Een kantoor op de Zuidas?

Laten we realistisch blijven. De domotica-markt in Nederland is nog erg klein.  

EDITORS' CHOICE