REVIEWEtalon

Luisteren en conclusie

Kilian Bakker | 10 mei 2007 | Etalon

Op verzoek van de importeur werden de Suprampli Mk II versterker en de Essence 10 weergevers beluisterd als een systeem; Etalon gaat namelijk uit van systeemsynergie en verkoopt praktisch altijd Etalon versterkers bij Etalon luidsprekers, aldus Owl Audio. De Essence 10`s waren reeds goed ingespeeld maar de splinternieuwe Suprampli was slechts enkele dagen jong en kreeg daarom eerst de tijd om in te spelen. Na enkele dagen waren de prestaties van de Suprampli dusdanig verbeterd dat er serieus kon worden geluisterd. Van de CD The Folkscence Collection Vol. III werd Cheryl Wheeler`s `Music In My Room` gedraaid (mede om de weergave van haar stem te beoordelen). De akoestische gitaar werd mooi los afgebeeld, waarbij het snarenspel op zowel gearticuleerde als soepele wijze naar voren kwam. Het instrument werd net achter de lijn van de baffle`s afgebeeld en kreeg een lichte nadruk mee op de `hoge` snaren. Cheryl Wheeler`s innemende stem kwam op uiterst ontspannen en heldere wijze naar voren waarbij haar articulatie zeer gedetailleerd klonk, zelfs bij zachte medeklinkers, zoals de `f` van "find". Deze open en directe presentatie werd gelukkig nooit over-analytisch. Het geheel klonk luchtig, bijna lichtvoetig. De gitaar was tonaal gezien wel iets aan de witte kant.

Van Hank Jones` schitterende Jazz-CD For My Father werd de track `Bemsha Swing` gedraaid. Het gaat hier om een klassiek trio van piano, bas en drums (Jones was ten tijde van deze opname reeds 86 jaar!). Het pianospel kwam op soepele, bijna parelende wijze naar voren en kreeg een stabiele afbeelding mee. De drums klonken strak en werden op plastische wijze gepresenteerd. De weergave van de hi-hats was werkelijk topklasse: die werden met een timbraal rijke metaalruis en een bijna zuchtende uitsterving gepresenteerd. De bassolo van meesterbassist George Mraz kwam met een volle, sonore klank naar voren waarbij de levendige uithalen met een hoge mate van controle en `push` werden weergegeven. De zwaardere snaarplukken werden op elastische en zelfs voelbare wijze weergegeven zonder dat er teveel `aanzet` in het hoge laag ontstond (iets wat reflexpoorten nog wel eens willen doen bij dergelijke basklanken). Het geheel werd met veel lucht en een grote, open `stage` gepresenteerd. De Essence 10`s werden ook aan de Exposure Super XXV beluisterd en bleken met die versterker grotendeels dezelfde weergave-eigenschappen te bezitten, namelijk een bijzonder open én directe presentatie van middentonen, een zeer verfijnd en energiek hoog en een gearticuleerd laag, wat in combinatie met de Exposure versterker iets meer `bloom` meekreeg maar ook een fractie minder `snel` klonk. Één eigenschap van de Etalon combinatie kwam duidelijk minder sterk naar voren met de Britse versterker: de mogelijkheid om bepaalde instrumenten behoorlijk ver buiten de weergevers af te beelden, zowel in de breedte als in de diepte. In dat opzicht deed de Suprampli een beetje denken aan de versterkerontwerpen van Gryphon`s oprichter, Fleming Rasmussen. Gezien de alleszins redelijke verkoopprijs van de Suprampli mag dat als een  opmerkelijke prestatie worden gezien.

Dat de Essence 10`s beduidend meer kosten dan de Suprampli zit hem voornamelijk in de zeer kostbare constructie en het moet gezegd dat er tijdens de luistersessies nooit het gevoel ontstond dat deze versterker klankmatig onder het niveau van zijn luidsprekercollega’s presteerde. Met de Etalon weergevers en versterker weer verenigd werd van Kerstin Blodig`s CD Trollsang de track `Slättestev` gedraaid. De hypnotiserende stem van Kertin Blodig werd met veel presence en lucht afgebeeld. Dit a-capella gezongen lied heeft een complexe melodie en dat kwam met een mooie flow en veel souplesse naar voren waarbij de punctuering goed te volgen bleef. De zang werd ook met een opvallend goede timing weergegeven en de nagalm was goed hoorbaar maar had een wat korte naijling. De stem werd uitstekend in de ruimte geplaatst maar het meest opvallende was het grote gemak (vanzelfsprekendheid) waarmee deze track werd weergegeven. Altijd een goed teken.



Van meestergitarist Dean Magraw`s CD Kitchen Man werd de (solo gitaar) track `Circuits` beluisterd. De (akoestisch) gitaaracrobatiek van deze virtuoos werd op bijzonder impulsieve en `flexibele` wijze gepresenteerd waarbij de beweeglijkheid van deze muziek zonder enige afvlakking van de dynamische sprongen naar voren kon komen. Wat ook opviel was dat de Etalon combo de aandacht van de luisteraar meer naar het proces van het gitaarspel trekt, dan naar het resultaat van dat spel.  De luisteraar wordt ook echt betrókken bij dat proces, wat betekent dat dit systeem zeer geschikt zou zijn voor muzikanten. Op zich is dit begrijpelijk, gezien Sallay László ook zelf opnames maakt. Ook bij deze muziek was de impulsiviteit weer adembenemend maar de uitsterving van de snaarklanken in de opname akoestiek (natuurlijke nagalm) kon soms wat `korter` klinken dan gewend. Ook kreeg het lage midden wat minder `bloom` mee dan met typisch Britse versterker/weergevercombo`s.

De Essence 10`s leggen duidelijk meer de nadruk op hoge resolutie dan op bloom maar diezelfde resolutie resulteerde ook in een uiterst overzichtelijke weergave met een zeer gedetailleerd laag. Toen het volume wat lager werd gezet, bleek dat de Etalon combo het dynamisch contrast én de indruk van `drive` van deze zeer dynamische en drukke track ook op lagere luisterniveaus kon vasthouden. Dat is ongetwijfeld een knappe prestatie, wat getuigt van een goed uitgevoerd concept en een uistekende systeemintegratie van de verschillende componenten.


Conclusie

De wereld van puristische audioapparatuur zou nooit erg ver zijn gekomen zonder kleurrijke ontwerpers met een geheel eigen visie. Sallay László heeft zeker een eigen zienswijze en met zijn Etalon producten weet hij die visie in de vorm van hoogwaardige apparatuur gestalte te geven. De Suprampli Mk II en Essence 10 vormen ongetwijfeld een uitstekende combinatie en weten vooral bij opnames van akoestische muziek de luisteraar te boeien met de prestaties van de muzikanten waardoor de nadruk minder komt te liggen op de prestaties van het weergavesysteem. Zoals gezegd zullen muzikanten zich zeker aangetrokken voelen tot de Etalon weergave. De vormgeving en afwerking zijn van dusdanig hoog niveau dat er zelfs in absolute stilte van dit systeem kan worden genoten.


Aanvullende informatie
Importeur Etalon: Owl Audio; / 040-2055165


Prijs
Verkoopprijs Etalon Supampli MkII: 1600 euro (1750 euro in UHP uitvoering)
Verkoop paarprijs Etalon Essence 10:  6900 euro (8900 euro in UHP uitvoering)

Gebruikte Hardware: 

  • Digitale Bron: Marantz CD 72II / Micromega Microdac
  • Versterker: Exposure Super XXV rc
  • Interconnects: Monster M1000, QED Qunex 2
  • Luidsprekerkabels: QED Profile 4X4, Exposure
  • Lichtnet: Lapp/Popp strip, Belden IEC kabels, Kemp SNS Plug

EDITORS' CHOICE