REVIEW

Spelen in de set

De eerste opstelling waarin de C.E.C. TL53Z en TUBE53 een plekje vonden was in de kleine luisterruimte. Daar koppelde ik de speler en versterker aan een set Ruark Sabre III luidsprekers via Chord kabels. Tussen de speler en de versterker een fraaie Crystal Cable interconnect. Een netsnoer van Hanze Hifi aan de versterker, een Läpp aan de cd speler. Behalve een set Target stands en een stapel cd’s is niet meer nodig om muziek te gaan maken. Later is de set verplaatst naar de huiskamer waar twee Focal 937 Be’s staan opgesteld. Zelfde netsnoeren, gelijke interlink, iets eenvoudiger Chord luidsprekerkabels en spelen. Dit keer op een stroomgroep die speciaal voor audio is aangelegd. Maar nog steeds in de eenvoudige opstelling.



De tweede opstelling is gelukkiger gekozen dan de eerste. De Ruark luidsprekers staan in een kleine ruimte en de TUBE53 is tot op zekere hoogte krachtig in het laag. Hij heeft een warm karakter. Wat de laagweergave te zwaar maakte voor de kleine ruimte. In de grote kamer, met strak aan te sturen Focal’s, komt alles beter tot zijn recht. Vandaar dat het volgende luisterverslag is gebaseerd op de Focal situatie. Zonder de Ruark te kort te willen doen. Een kleine luidspreker met een poort, in een kleine ruimte, is gewoon niet de beste combinatie voor de TUBE53. Tenslotte is de cd speler opgenomen in combinatie met een H.A.T. voorversterker en Ayon 300B als eindversterker. Spelend in de grote ruimte, via netfilters, om vast te stellen welk component het meeste karakter bepalend is: de TUBE53 of de TL53Z.


Lief en warm

Ray Charles bijt het spits af. Zijn duetten op de cd Genius Loves Company vervelen niet snel en zijn bovendien prima testmateriaal. Ze tekenen precies af wat ik in de afgelopen weken heb gehoord, toen pen en papier nog in de kast lagen. Als eerste het stereobeeld dat zich stellig manifesteerde in beide sets. Buiten de luidsprekers gebeurt er niets. De TUBE53 houdt het geluid stevig ingeklemd tussen de weergevers. Biedt daarmee wel de nodige diepte in het beeld, met als gevolg een fraaie aftekening van stemmen en instrumenten. Je krijgt automatisch inzicht in de opstelling van de musici en de wijze waarop de cd is gemixt. Met toevoeging van Acoustic System resonatoren tussen de Focal’s krijg ik meer hoogte in het stereobeeld, een welkom iets ten opzichte van de Ruark opstelling, waar ik door een brievenbus leek te luisteren. Het is de diepte die losheid geeft. Het luistert heel precies en prettig.



Het “prettige” komt mede door het karakter dat de C.E.C. set heeft. Warm, knuffelend, lief en rond. Het zijn uitdrukkingen die u moeten aangeven dat de C.E.C. set de totale weergave uit de buurt houdt van te ver doorgeslagen high end analytische weergave. De weergave van de hoge tonen sluit uitstekend aan op de Focal tweeters. Die hiermede opnieuw bewijzen alleen scherp te zijn als de apparatuur voor de luidsprekers scherp klinkt. Het blijft nu mooi rond. Een tikje te rond naar mijn persoonlijke smaak. Ik hou wel van meer pit en tegen de grenzen aanlopen. Welke cd ik ook draai, nooit hoef ik die af te zetten vanwege irritant hoog. Het middengebied is, als met zoveel buizenversterkers, het meest aangenaam, open en transparant. Buizen en stemmen lijken voor elkaar geschapen.

Wie net als ik van vrouwenstemmen kan genieten, zou de transistor eens links moeten laten liggen. OK, ik overdrijf, maar wil wel kenbaar maken dat met cd de TUBE53 hier heel goed scoort. Tegelijk met de stemmen hebben instrumenten die in het zelfde frequentiegebied vallen een streepje voor. Gitaar solo’s komen prima uit de verf. Piano idem. Met het rustige hoog zie je juist door het goede middengebied bekkens helaas wegvallen in de achtergrond. Vandaar dat ik meer pit wil. Het laag is een verhaal apart. De TUBE53 lijkt door zijn warme karakter erg diep te gaan.



Maar dat is slechts schijn. In de onderste regionen verliest hij op kracht en loopt het beschikbare vermogen snel terug. Daarboven zet hij het laag juist een tikje aan. Het gevolg is tweeledig: met een kleine luidspreker klinkt het geheel al snel aangenaam en volwassen, op een groot systeem dat zelf diep kan reiken wordt het laag te snel rommelig en ondoorzichtig. Van dat laatste heb ik last op de Focal’s, van het eerste zou ik geprofiteerd hebben op de Ruark luidsprekers (in een grotere ruimte). Haast ideaal lijkt me een gesloten systeem, zoals bijvoorbeeld Spendor dat heeft. Met enig rendement, want het blijft een buizenversterker met een laag vermogen. Smaak en akoestiek spelen uiteraard een rol.


EDITORS' CHOICE