REVIEWNAD

SRC

Kilian Bakker | 11 juni 2009 | NAD

De Sample Rate Converter van de C565BEE heeft zoals eerder aangegeven drie standen, die behalve het interne loopwerk en de Toslink ingang ook van toepassing zijn op de USB poort, aldus NAD. In de stand `Off` wordt de bron-sample rate aangehouden, wat in het geval van een Red Book CD 44,1 kHz is. De drie standen werden met verschillende standaard en XRCD CD`s beluisterd (hoofdzakelijk akoestische singer-songwriter muziek en Jazz combo`s). De stand Off gaf -met name bij standaard CD`s- een uitgewogen en ontspannen presentatie die soms wat gelijkmatig kon klinken ten opzichte van de 96 kHz stand. Percussie kwam in `Off` meer omfloerst over dan in de 96 kHz en 192 kHz standen terwijl zang gemiddeld minder presence meekreeg maar met harder klinkende s-klanken werd weergegeven. Bij een sample rate van 96 kHz kwam de muziek meer prominent naar voren, met meer `drive`. Het meest opmerkelijke aspect van de weergave bij 96 kHz was een sterkere ritmische punctuering. S en t-klanken konden tegelijkertijd meer aanwezig zijn als natuurlijker klinken, zonder een toegevoegd hard randje. De 192 kHz stand zorgde met name bij singer-songwriter muziek voor de meest energieke presentatie. De weergave van akoestisch gitaarspel klonk in deze stand minder natuurlijk, met een gedeeltelijk verlies van het houten timbre. Jazz sessies klonken krachtig maar moesten tegelijkertijd aan swing inboeten ten opzichte van de 96 kHz stand. Bij `high-res` schijven zoals de Sara K Stockfisch XRCD Hell Or High Water (24 bit K2) gaf de Off stand een opvallend stabiele en zelfverzekerde presentatie. Off houdt immers de binnenkomende sampling-resolutie aan dus zou deze stand in theorie optimaal moeten zijn voor XRCD`s. 96 kHz zorgde daarom voor een positieve verassing want in deze stand werd met de XRCD schijf een meer solide en organische presentate verkregen die voor een grotere muzikale betrokkenheid zorgde. In de 192 kHz stand kwam Sara K`s zang pittiger en meer direct over terwijl de tingeltjes en (synth-) krekels vrij prominent aanwezig waren. Deze stand kan een gevoel van `meer detail` geven maar voor ondergetekende genoten de standen Off en 96 kHz de auditieve voorkeur. Off bleek steeds een goede standaard instelling te zijn.

MERK

EDITORS' CHOICE