REVIEWArcam

USB= genot maal twee?

Max Delissen | 29 augustus 2010 | Arcam

Ik ken de asynchrone USB technologie al van de QB9 USB DAC van Ayre (ook bij importeur Audiac in het pakket overigens), en daarom waren mijn verwachtingen hoog gespannen toen ik mijn laptopje aanzwengelde om wat gedownload HD materiaal over de rDAC af te spelen. Uiteraard waren de juiste kernel-streaming drivers gedownload en geinstalleerd (zie daarvoor het voortreffelijke artikel van Henk Boot en Marja Vanderloo), dus waren de randvoorwaarden optimaal.

Nou mensen, daar moest ik even diep van zuchten. De HD versie van het album A Meeting By The River van Ry Cooder en Vishwa Mohan Bhatt is zo ontzettend superieur aan de `gewone` versie dat ik mijn twijfels over het nut van HD muziek onmiddellijk tot nader order opschort. Het is letterlijk vergelijkbaar met het overstappen van analoge uitzendingen op een gewone LCD televisie naar een digitaal HD abonnement met een Full-HD beeldscherm. De toevoeging van de betere USB kabel zou je dan de opwaardering van een toch al genereuze 42 inch beelddiagonaal naar 50 inch of meer kunnen noemen.



Ook door mijzelf geripte muziek uit eigen collectie profiteert van weergave via de USB input, al is de verbetering dan wel kleiner en wint de Sonos `hands down` op gebruiksgemak. We hoeven dus niet massaal onze streaming apparatuur naar de lommerd te brengen.  

Conclusie

De kleine behuizing van de rDAC zette me aanvankelijk op het verkeerde been. Op de een of andere manier associeer ik een krachtige en volmondige weergave toch eerder met apparaten die, bij wijze van spreken, met een heftruck op hun plek moeten worden gezet. Mispoes dus, en een duidelijk bewijs dat afmeting er soms echt niet toe doet.

In het prijssegment van de Arcam rDAC zijn een paar geduchte concurrenten op de markt die – in elk geval op papier – meer waar voor hun geld lijken te leveren. Of dat ook werkelijk zo is hangt van de wensen van de koper af. Zelf had ik bijvoorbeeld een knop voor het omkeren van de absolute fase wel prettig gevonden, maar ik maak daar geen halszaak van. Ik doe het nu ook zonder en red me daar prima mee. Omdat ik al die andere apparaten niet naast de Arcam heb kunnen beluisteren vind ik het moeilijk – zo niet onmogelijk of zelfs oneerlijk - om een absoluut waardeoordeel te geven. Ik kan alleen vertellen dat ik met ongelooflijk veel plezier naar de rDAC heb geluisterd, en dat ik de asynchrone USB technologie een belangrijk en ijzersterk `selling point` vind.

Om die reden zou ik zelfs willen overwegen om mijn referentie te vervangen, hoewel ik de iets grotere rust en het diepere geluidsbeeld van mijn eigen DAC ook wel erg op prijs stel. Waar ik me eigenlijk nog het meeste over verbaas is hoe ongelooflijk veel geluidskwaliteit je tegenwoordig voor 429 euro in huis kunt halen. Niet alleen om een streaming systeem van een hoogwaardige audio-interface te voorzien, maar beslist ook om een oudere cd-speler met een goed loopwerk weer volledig up-to-date te laten musiceren.

Prijs Arcam rDAC: 429 euro
Importeur: Audiac BV

Gebruikte hardware:

Digitale bron

  • Sonos Zoneplayer 90
  • Samsung NC10 netbook
  • Synology Diskstation DS209+ II met 2x 1,5 TB Western Digital WD15EARS GP

Luidsprekers

  • M-AcoustiX Porta Caeli

Versterking:

  • Array Obsydian A2 voorversterker
  • Array Quartz S1 eindversterker

D/A Conversie

  • Tube DAC naar een ontwerp van Jos van Eijndhoven, Marc Heijligers, Guido Tent en Korneel Wijnands
  • Firestone Audio Bravo Digital Processor

Stroomvoorziening

  • Netsnoeren: PS Audio, M-AcoustiX.
  • Netspanning: PS Audio Quintet en PS Audio Duet

Kabels en accessoires

  • Analoge interlinks: Van den Hul Integration Hybrid, M-AcoustiX Silver Helix.
  • Digitale interlinks: L.A.T. International DI-20 mkII, Canare Digiflex Gold.
  • Audioquest Carbon USB kabel
  • Luidsprekerkabels: Siltech LS-80, JK Acoustics Type 3.
MERK

EDITORS' CHOICE