REVIEWMarantz

Ken Ishiwata’s Pearl Lite in gebruik

Na een flinke tijd inspelen waarbij ook analoog middels een externe phonotrap - wegens het gebruik van een MC element - en meerkanaals veelvuldig aan bod zijn gekomen is het eindelijk tijd voor de luistersessie. Allereerst de DAC van de SA-KI Pearl Lite. Ik heb mijn Logitech Squeezebox Touch direct verbonden met de versterker, digitaal coaxiaal naar een Metrum Acoustics NOS Mini Quad DAC die weer naar een ingang van de versterker loopt en via een optische kabel naar de SA-KI Pearl Lite speler. Drie keer dezelfde bron, maar dan in een leuke vergelijking!

Het album A Meeting By The River van Ry Cooder en Mohan Vishwa Bhatt is een leuke ontmoeting tussen blues en traditionele Indiase muziek. Ik bezit het album in een high definition uitvoering (88,2 kHz FLAC). Het dynamische nummer Ganges Delta Blues klinkt via de Squeezebox Touch al open en aimabel, maar wordt wel degelijk verbeterd door de DAC in de SA-KI Pearl Lite speler. Het (sub-)laag wordt voller, er heerst meer rust in het geheel en de afzonderlijke instrumenten zijn beter plaatsbaar. Het overschakelen naar de Metrum Acoustics DAC laat weliswaar minder warmte horen, maar ook een stukje meer diepte. Hierdoor lijkt de sound wat eerlijker, ‘droger’ en minder aangezet. Kwestie van smaak, maar de DAC in de Marantz staat zeker zijn spreekwoordelijke mannetje. Echo’s sterven mooi uit en de middentonen lijken wat aangezet, hoewel niet overdreven.

Over op cd. Loreena McKennit is één van mijn favoriete artiesten om te draaien als de bladeren van de bomen vallen. De cd From Istanbul To Athens uit 2009 is een verzameling van diverse live-registraties van haar tour, die ze voor haar voorlaatste album hield. De track Caravanserai kent diverse instrumenten die Loreena begeleiden. Al bij de intro is de geluidssignatuur van de KI Pearl Lite set hoorbaar. Loreena’s stem komt wat naar voren, de percussie klinkt vol. Ik moet zeggen dat het laag lang en diep doorloopt, maar niet de snelheid kent die mijn eigen Blacknote DSA 150 Signature heeft. Toch is de stabiliteit van de PM-KI Pearl Lite prima en heb ik niet het idee dat de versterker op normaal volumeniveau tekortschiet in het onder controle houden van mijn speakers. De stage wordt goed neergezet en het podium is hoorbaar.Ook met andere muziekstijlen kan de set prima meekomen.

De onlangs verschenen heruitgave van het album The Well van Jennifer Warnes op 24 kt. Gold cd (Impex Records) is een digitaal juweeltje. De track Invitation To The Blues legt Jennifers stem flink bloot, omgeven door trompet, gitaar en piano. Dezelfde klankmatige eigenschappen als eerder geconstateerd komen weer naar voren, met een flinke diepgang in het geluid. De plaatsing van de instrumenten is erg goed, vooral in de breedte, de warmte die eerder verscheen in het geluidsbeeld maakt het luisteren naar de set erg gemakkelijk en toegankelijk. Hoewel het te betwisten valt of een set deze lichte mate van kleuring hoort te hebben, vind ik het een welkome afwisseling met andere door Ken Ishiwata ontworpen Marantz-producten, die wel eens té rustig of zelfs tam op me zijn overgekomen tijdens shows. 

Op sacd kies ik voor een ultieme jaren zeventig rockplaat, de MFSL uitvoering van het album Fool For The City van Foghat. Het lekker rockende nummer Save Your Loving (For Me) kent die typische sound van die tijd en wordt beheerst door de set weergegeven. Hier blijkt het wel iets lastiger voor de set om veel informatie naar mijn speakers te krijgen, wat resulteert in een ronder klinkende baspartij en een licht verval in de hoge tonen in verhouding met hoe ik dit album ken. Niet storend, maar wel hoorbaar. Maar goed, een stage wordt wel opgebouwd, er heerst breedte en diepte en de vergelijking met een versterker van ruim het viervoudige aankoopbedrag gaat natuurlijk ook niet helemaal op.

Goed, Ken Ishiwata schaamt zich er immers ook niet voor en luistert het zelf ook, dus waarom zou ik het niet voor een recensie van zijn producten gebruiken? Onlangs kwam het langverwachte nieuwe album van de extreme metalband Cradle Of Filth uit, genaamd Darkly, Darkly Venus Aversa. Een lekkere metalplaat met een knipoog naar de succesvolle jaren negentig albums van deze heren en dame uit Sussex, Engeland. Het nummer The Persecution Song wordt door de KI-Pearl Lite set prima weergegeven, Dani’s vocalen snijdend en de gitaren zoals het hoort; hard en doordringend. De nadruk die deze parels van Ken Ishiwata op en sublaag en het middengebied leggen zorgen er wel voor dat de vocalen en de riffs wat meer uit de opname springen, maar de synths en basskicks blijven hoorbaar. Zelfs de blastbeats (elders op het album)  worden toch wel beheerst genoeg weergegeven en de set slaat niet dicht, wat duidt op een redelijke controle. 

Om een fijn contrast te maken leg ik hierna de cd Audio Digital Masters III in de lade van de SA-KI Pearl Lite speler. Deze cd bracht het Duitse blad Audio uit in samenwerking met STS Digital ter ere van het 100-jarige bestaan van Denon en kent een erg goede opname en productie. Georg Friedrich Händels Wassermusik (Arion Ensemble/ Alexandru Lascae) klinkt over de KI Pearl Lite’s erg prettig. De secties in het ensemble zijn plaatsbaar en de geluidsindruk is aangenaam. Koperblazers zijn een genot om te horen en ook strijkers worden beheerst  door mijn luidsprekers weergegeven.

MERK

EDITORS' CHOICE