REVIEWCyrus

Muziek maken

René van Es | 12 januari 2011 | Cyrus

Als ik heel eerlijk ben, moet ik je melden dat ik na twee minuten had kunnen beginnen met het schrijven van de recensie. In die eerste twee minuten maakte de Cyrus combinatie al een onuitwisbare indruk die niet meer is weggegaan. Net als de Cyrus One destijds deed, maakt deze combinatie ronduit muziek. Toch heb ik vele avonden geluisterd voor je, met heel veel plezier. Wat de Cyrus doet is de muziek een heel natuurlijke klank meegeven die doet denken aan de warmte van een open haardvuur. Er zit een gloed omheen. Een gloed die mensen tot mensen maakt en die instrumenten met een klankkast daadwerkelijk doet klinken naar hun hout of andersoortig materiaal. Aan de andere kant is er geen sprake van overdrijving, het resultaat is niet meer roze dan oorspronkelijk bedoeld. Wat de Cyrus vooral niet doet, is klinken naar hifi apparatuur. Het is niet klinisch, niet kaal, niet overdreven transparant. Daar heb ik, ook in een andere opstelling, de CD-speler noch de versterker op kunnen betrappen. Terwijl de combinatie alleen maar de positieve eigenschappen weet te versterken. Met dank aan het Hanze Hifi kabeltje. Dàt dan weer wel.

Ik wil niet al te diep ingaan op de diverse CD’s die ik heb gedraaid. Simpelweg omdat het niet uitmaakt of ik de speler voed met Kari Bremnes, Allan Taylor, Händel, Janis Ian of Fleetwood Mac. Evenmin heb ik een voorkeur kunnen bespeuren voor een muzieksoort. Jazz, pop, Latin, klassiek, vrouwen en mannen, alles gaat net zo makkelijk de ruimte in. Er zijn wel kernpunten te noemen waarop de Cyrus combinatie extra scoort. Zo is het stereobeeld weliswaar niet al te groot en breed, maar wel heel fraai gepositioneerd in de drie dimensies. Elk instrument of elke stem heeft een eigen plaats. Niet te scherp afgetekend, heel rustig en normaal. Dat zorgt dat de verstaanbaarheid van zangstemmen geweldig is. Heel duidelijk en op een manier dat mijn Ruarks mij verbaasden, terwijl ik die luidsprekers al jaren bezit. Het lijkt haast of Ruark en Cyrus voor elkaar gemaakt zijn. Een CD met diverse muziek laat het verschil beluisteren tussen snaren van staal en nylon. Het is met de Cyrus overduidelijk. Blaasinstrumenten mooi uitvergroot. Slagwerk strak en snel. Opvallend mooi is de dynamiek die de Cyrus versterker heeft. Laat je niet misleiden door de ‘schamele’ twee maal 40 Watt. Er zijn, waar nodig, voldoende reserves om flink te kunnen uithalen. Dat maakt de muziek heel pakkend. Dat ik geen subwoofer nodig heb, komt mede door die kracht in de vorm van stroom leveren en grip houden op de woofers. Er is meer dan genoeg laag aanwezig om een totaalbeeld neer te zetten. Ik denk dat de ‘gloed’ een rol speelt. Heerlijk als een versterker zoveel power kan leveren die er echt toe doet. Dan kijk je toch ineens heel anders tegen die kleine kast aan. Aanmerkingen? Niet zo zeer. Wel opmerkingen. Wie zoekt naar hifi-geluid komt bedrogen uit. Hoewel de Cyrus alles probeert weer te geven wat uit de bron getrokken kan worden, is het geen high end versterker met een oneindige transparantie. Het is geen power house voor party’s en dance-feesten. Het is aan de andere kant een muziekcombinatie pur sang. Die heel gewoon heel lekker speelt. Uur na uur na uur.

Omdat de versterker een digitale ingang heeft moeten we die eens gebruiken. Via een coax ingang sluit ik een Wadia dock aan. Op de iPod uitsluitend WAV files die via iTunes erop zijn gezet. Ook dat speelt soepel en aangenaam. Niet de kwaliteit van de CD6 SE, ook niet teleurstellend. Mooi voor de late uurtjes of om bezoek mee te vermaken. Een betere bron in de vorm van een NAS met een streaming audio systeem zou nog meer op zijn plaats zijn. De TV-decoder sluit ik optisch aan. Ik verwacht niet zo veel en ben aangenaam verrast. Er is net een heerlijke spektakel-film aan de gang waarmee ik zit te genieten. Kijk, daar komt die dynamiek in de Cyrus 6 XPd goed van pas. Impact en denderen. Verbazingwekkend goed, moet ik toegeven. Zelfs met een goedkoop flutkabeltje met een plastic geleider. De ingebouwde DAC is het geld zeker waard. Bovendien maak je daarmee een heel compleet systeem, dat met al die in- en uitgangen toekomstvast is.