REVIEWAmphion

Film en conclusie

René Smit | 14 april 2011 | Amphion

Naast het weergeven van muziek zijn de 520’s ook ingezet als frontspeakers in een meerkanaal set-up. Een NAD T577 Blu-Ray speler zorgt er voor dat DTS HD Master Audio soundtracks in volle glorie beluisterd kunnen worden. Een dergelijke opstelling stelt hoge eisen aan een luidspreker, zeker wanneer je op realistische, lees hoge, volumeniveaus luistert. Tijdens de logeerperiode werden diverse films bekeken waaronder de animatie film Despicable Me van Illumination Entertainment. Waar Pixar en Dreamworks tot voor kort het monopoly hadden op animatie gebied weet Illumination met deze film door te stoten naar de top. Zowel het beeld, geluid als het verhaal zijn van hoge kwaliteit. De Amphion luidspreker weet de top soundtrack uitstekend weer te geven. Wanneer hoofdpersoon Gru, een schurk met een gouden hart, met een zelfgebouwde raket richting de maan vertrekt zorgen de speakers voor een stevig laagfundament. Alleen een verstokte filmfanaat die het onderste uit de kan wil zal nog naar een subwoofer verlangen. Kleine details blijven hoorbaar en worden niet ondergesneeuwd door het volle laag.

De zeer realistische televisieserie  Band of Brothers van de hand van Steven Spielberg  is beschikbaar op Blu-Ray disc en voorzien van een DTS HD Master Audio soundtrack. Het explosieve oorlogsgeweld wordt uitermate dynamisch weergegeven door de Amphion speakers. De overgang van zacht gefluister door de soldaten naar de enorme klappen van inslaande granaten wordt moeiteloos ten gehore gebracht. Het zware motorgeluid van de Amerikaanse Tiger tanks weerklinkt angstig echt met een flinke portie druk in het laag. Het is duidelijk dat de luidsprekers zich ook binnen een surround opstelling prima van hun taak kwijten.

Mijn eerste langdurige luisterervaring met Amphion speakers is meteen een positieve. Een lekker eigenzinnig luidsprekermerk dat er niet voor terug deinst bepaalde dingen anders te doen. De Helium 520 kent een direct geluid met een hoge mate van betrokkenheid bij de muziek. Het maakt de muziek spannend, boeiend en vol emotie. De speaker weet dit te realiseren zonder de luisteraar te vermoeien. Het licht naar een koele weergave neigende middengebied kan er voor zorgen dat niet ieder versterker deze speaker optimaal tot zijn recht doet komen. Dit is zeker geen negatief punt, een luidspreker als deze Amphion Helium 520 verdient een met zorg samengestelde set. De gebruikte elektronica hoeft niet per definitie duur te zijn, de speakers stellen geen extra zware eisen aan de versterker door het relatief hoge rendement en vriendelijke impedantieverloop, maar de versterker moet wel van goede kwaliteit zijn. Door zijn bescheiden fysieke afmetingen (voor een vloerstaande luidspreker) zal de speaker in nagenoeg iedere woonkamer of luisterruimte een plaatsje kunnen vinden. Bovendien is er een uitgebreide keuze aan uitvoeringen hetgeen de WAF factor verhoogt. Deze Amphion Helium 520 is het meer dan waard om beluisterd te worden indien u in de markt bent voor luidsprekers in deze prijsklasse. Een aangename verrassing deze fraaie Fin.

Prijzen:
Amphion Helium 520 vanaf 1999 euro per set

Importeur: