ARTIKEL

IFA 2003 pagina 4


René van Es | 08 september 2003

Kabels werden uiteraard ook elders gepresenteerd. Zo heeft Monster Cable een nieuwe reeks die THX gecertificeerd is en bedoelt voor elke toepassing in home cinema. Daaronder speaker kabel, interconnects, digitale kabel, subwoofer kabel en video kabels. Geheel nieuw voor Monster is de levering van netfilters waar men erg veel van verwacht. Met de problemen van energie levering in het achterhoofd zou ook in Nederland een dergelijk filter dat spikes en rommel weghaalt de moeite waard zijn. Uniek is dat de beveiliging in het filter de spanning afschakelt als er een spanningspiek optreed. De energie reserve opgeslagen in het filter neemt de voeding kort voor zijn rekening van de set om zodra dat de piek weg is weer alleen als filter te werken. De prijzen zijn nog niet bekend en ik weet ook niet of er al een CE norm vrijgegeven is. Wederom in Frankrijk zie je veel van Real Cable. Behoorlijk goed aangeschreven aldaar. Een omvangrijke lijst van producten waarvan de herkomst niet te achterhalen is. Wie weet Frans, wie weet het Verre Oosten. De complete lijn omvat elke soort denkbare kabel, tot USB kabels aan toe. Erg betaalbaar en netjes uitgevoerd. Een Nederlandse importeur wordt dringend gezocht zegt Real Cable. Dat zou weer een kabelmerk erbij zijn.

IFA 2003 (c) Xingo

IFA 2003 (c) Xingo

Veel plaats ook voor meubels in de daarvoor bestemde hal. De fraaiste staan bij Spectral die met zijn Living Entertainment lijn verder kijkt dan alleen een ondergrond voor een set, plasma of tv. Bovendien is Spectral één van de weinige die serieus luistert naar de klant en op specificatie kan leveren. Afwijkende maten zijn dus geen probleem. De speaker stands worden trouwens ook van andere merken beter.

Zo heeft ook Alphason het licht gezien en stapt af van de zwarte huiskamer ontsieren de palen. Men gaat nog niet zover als Canton die de demo ruimte in heeft laten richten door Rolf Benz, maar het gaat de goede kant op. Op die meubels moet iets staan. Beeld in eerste instantie. Daarvoor is Toshiba een goede keuze. Het aantal schermen dat die kunnen leveren evenaart dat van Philips. Van ‘ouderwetse technologie’ tot plasma, LCD en projector. De presentatie minder levendig dan twee jaar geleden toen een stoet aan leuke meisjes rondliep met tv’s, wat er werd gepresenteerd aan oplossingen voor home entertainment is niet minder indrukwekkend. Ook veel aandacht bij Toshiba voor digitale fotografie (net als bij Panasonic).

IFA 2003 (c) Xingo

Dichter bij huis ons eigen Philips. De stand in dezelfde grote hal als twee jaar geleden. Prima muziek, veel dans en zang op het podium en een fraaie aankleding. Wie naar boven keek zag een plafond dat bezaait was met plasma schermen. Bezoekers lagen dan ook lang in de speciale stoelen die uitzicht op de plafonds gaven.

IFA 2003 (c) Xingo

Bij Philips veel aandacht voor DVD recorders, beeld en voor SACD. Als de hoeveelheid bezoekers in de stand kenmerkend is voor de omzet het komende jaar, raad ik u aan aandelen Philips te kopen. Philips mikt met zijn platte schermen op Pixel Plus technologie. Meer helderheid en meer contrast, naast meer detail en betere kleuren. Ook bij Philips uitgebreid aandacht voor multimedia toepassing van beeldschermen. Geluid en beeld laten zich combineren met DVD spelers. Opvallend bij Philips uiteraard de afwezigheid van allesspelers. Geen DVD-Audio, wel veel SACD. Of Philips daarmee niet een boot gaat missen blijft de vraag. Maar daar heeft Sony dan net zoveel last van. Het gaat te ver de catalogus van Philips met u door te nemen. Personal audio, computer, projectie, i.Link toepassing, hard disk jukeboxen, het is er allemaal. Van betaalbaar tot luxe Matchline series. Moeilijk hadden fabrikanten het die minder in platte schermen doen. Metz en Loewe zagen veel bezoekers langs de stand gaan in plaats van er doorheen. De ouderwetse tv lijkt de langste tijd te hebben gehad. Ook Grundig heeft het zwaar nu het concern in financiële problemen verkeerd. Toch probeerde men ook daar met innovaties publiek te trekken. Wat matig lukte. Mooie producten en vaak betaalbaar. Een merk dat het waard blijft om te bestaan.

IFA 2003 (c) Xingo

IFA 2003 (c) Xingo

Wat laatste ditjes en datjes. DVD-Audio had een stand die slecht werd bezocht. SACD was veel drukker, maar dat lag mede aan de presentatie en de vele meisjes die alles vertelden en demonstreerden. Beide media vechten om aandacht en geven steeds meer titels uit. Droef blijft dat Sony nog steeds veel single layer SACD’s maakt, niet afspeelbaar in de auto of een gewone cd speler. Het publiek loopt meer warm voor DVD-Video en spelletjes dan voor SACD en DVD-Audio als u het mij vraagt. Kenwood komt weer op de audio markt met serieuze receivers. De eerste spullen stonden op de IFA. Het zal zeker voorjaar volgend jaar worden voor ook bij ons Kenwood weer in de audiospeciaalzaak staat. Wel uiteraard veel car audio en navigatie bij Kenwood. We hebben er niet veel naar gekeken maar de stands van Philips, Becker, Blaupunkt, Panasonic en dergelijke leveranciers van car audio hadden over bezoekers aantallen niet te klagen. Onkyo was vertegenwoordigd met een grote stand waar ook Magnat een plaatsje vond. Magnat lijkt het nog steeds te zoeken in groot. Voorals een monsterlijk grote subwoofer trok de aandacht. MBL liet dit keer niets horen op de IFA zelf, daarvoor moest je het beursterrein af. Dat zou teveel tijd gekost hebben.


IFA 2003 (c) Xingo

IFA 2003 (c) Xingo

Mirage maakt de Omnisat lijn steeds groter en bouwt voort op dit succesvolle concept. Nakamichi brengt een complete lijn voor home cinema. Waarbij een kopie gemaakt is van het front van een Sonus Faber. Veel hout en veel glimwerk. Als de stijl je aanstaat, erg fraai spul. High end had een tweetal eigen hallen maar sloeg niet echt aan bij het grote publiek.Dat zat toch liever bij Samsung, waar een monsterlijk grote plasma hing, bij T-Mobile die keer op keer een band van formaat neerzette, bij Sennheiser waar live muziek speelde of ergens aan het bier met broodjes worst. Kortom het was weer een spektakel van jewelste. Ga niet naar de IFA als u puur gaat voor audio. Reis wel (de voor mij) 800 kilometer als u vermaakt wilt worden, het nieuwste van het nieuwste wilt zien. Op gebied van home cinema, maar ook telecommunicatie, computer, domotechnica, accessoires, meubels, audio en techniek. Of als u gezellig en geduldig in de rij wilt staan voor een gratis gimmick. Of de meest monsterlijke vormgeving wilt bewonderen.Neem de vrijdag op in uw reis, de beurs blijft dan open tot 22.30 uur en daarna is er een groot vuurwerk. Het was leuk, het was vermoeiend en het was de moeite weer waard. Op naar het volgende evenement.

EDITORS' CHOICE