HI-VISITStassen Hifi

Afsluiting van het weekend

De concertzaal is ook de plek waar de feestelijkheden later die dag afgesloten zullen worden. Stassen heeft pianiste Susanne Hardick en bariton Sef Thissen uitgenodigd om met een concert een daverend slotakkoord te geven aan het feestweekend. Helemaal vreemd met het houden van concerten is de speciaalzaak trouwens niet, Stassen organiseert al jaren regelmatig optredens. Ter gelegenheid van de renovatie achtte het daarnaast de tijd rijp een eigen prijs in het leven te roepen voor jong muzikaal talent: de Stassen Award.

We kunnen niet anders dan de opmerking die Stefan Zaunbrecher eerder die middag maakte te onderschrijven. Volgens de accountmanager van Bowers & Wilkins is het Palazzo “iets unieks in de Nederlandse hifiwereld”.

Niet alleen vanwege de verscheidenheid in luisterruimtes overigens, maar ook vanwege de filosofie van Stassen. Zo is het bijvoorbeeld de eerste dealer in Nederland die luidsprekers van EgglestonWorks in het assortiment heeft.

De Amerikaanse fabrikant is vooral bekend bij de profs - zo is de Wisseloord Studio in Hilversum fervent gebruiker - maar wil nu ook een plekje op de consumentenmarkt veroveren. “Waar veel dealers toch wat meer afwachten, zijn wij juist bereid vroeg in te stappen”, verklaart Stassen de aanwezigheid van de EgglestonWorks speakers. “Wij willen niet afwachten om te zien of er vraag is, maar juist helpen die vraag te creëren.

Ook die ziens- en werkwijze vindt zijn oorsprong in de beginjaren van de speciaalzaak. Stassen liep regelmatig voorop, ging niet zelden aan importeurs voorbij en deed vaak direct zaken met fabrikanten wereldwijd. Dat werd het bedrijf niet altijd in dank afgenomen, zo weet ook de huidige eigenaar. “We kregen zeker wel eens scheve gezichten, maar wij wilden onze klanten zo goed en goedkoop mogelijk van dienst zijn. Al doen we tegenwoordig ook heel prettig zaken met de verschillende importeurs.”

Al blijft de klant altijd voorop staan bij Stassen, zoals het een goede hifispeciaalzaak betaamt. “Wij nemen ook altijd uitgebreid de tijd voor onze klanten. Hij is bij ons doorgaans vier tot zes uurtjes zoet, het is dus niet even erin en eruit”, zegt de jongste Stassen. Zijn vader schiet me later nog even aan voor een toelichting. “Weet je wat het probleem met veel winkels tegenwoordig is? Ze luisteren niet naar de klant, wat deze nou eigenlijk wil. Dat geldt overigens niet alleen voor hifizaken, ik zie het overal om me heen.”

Math Stassen vertelt uitgebreid over zijn ideeën met betrekking tot klantvriendelijkheid. Een verhaal dat grotendeels overeenkomt met wat zijn zoon enkele uren eerder vertelde. “Negentig procent doen wij op afspraak, waarbij we graag van tevoren weten wat de klant in gedachten heeft en - het belangrijkste - wat zijn budget is. Al gebeurt het regelmatig dat de klant meer uitgeeft dan hij van plan was. Wat dat betreft is het net als bij de slager: mag het een onsje meer zijn?”, lacht Stassen nog maar eens, terwijl hij me op mijn schouder slaat.

Kijk ook eens op de website van Stassen Hifi

EDITORS' CHOICE