HI-VISITGydotron Audio

Grimm/CEC/VPI & CEC/Mola Mola/Marten

Jan de Jeu | 30 januari 2015 | Fotografie Jan de Jeu

Ik ben verrast wanneer ik bemerk dat naast Ewald verkerk van Terrasson Audio/Audiac ook Bruno Putzeys aanwezig is. Voor wie deze naam niets zegt, Bruno is o.a. werkzaam bij Hypex en verantwoordelijk voor de n-core elementen die wereldwijd ingezet worden in diverse merken klasse D versterkers. Zo zijn ze bijvoorbeeld ook te vinden in de Jeff Rowland eindversterkers die hier op zolder de Marten Coltrtane Supreme 2 luidsprekers aansturen. Daarnaast is hij één van de ontwerpers/eigenaren van Grimm Audio. Van zijn hand zijn de Grimm LS 1 actieve speakers die spelen op het moment dat wij de ruimte binnenlopen.

Ze klinken ronduit indrukwekkend. Vrijwel direct nadat het eerste nummer dat we horen uitgestorven is, worden de stoelen gedraaid, de actieve Grimm speakers de rug toegekeerd en richten de aanwezigen hun blikken op de derde Marten luidsprekerset die op deze show klinkt. Ditmaal gaat het om de Marten Bird luidsprekers.

Minstens even interessant is het hart van de set die met deze speakers verbonden is. Naast de CEC CD-5 CD speler is dat de Mola Mola Makuga voorversterker – hier uitgerust met DAC en Phono module - en de Mola Mola Kaluga mono eindversterkers. In de ontvangstruimte had Ewald me al verteld dat er wereldwijd reikhalzend uitgekeken wordt naar deze Mola Mola (Maanvis) set, opnieuw een ontwerp van Bruno Putzeys. Hij verwacht dat binnen enkele maanden de set leverbaar zal zijn. Prijzen? De voorversterker zal rond de 10000 euro kosten, net als de eindversterkers.

Ik begrijp dat Ewald de distributie gaat verzorgen. Hij verzorgt ook de demo en wie Ewald een beetje kent weet dat hij altijd muziek weet te selecteren die de set laat werken. Zo ook nu. OK, er klinkt ook een nummer van Ella Fitzgerald en Louis Armstrong, maar verder gaat het om muziek die het uiterste uit de set weet te halen. Voor mij is duidelijk dat hier een heel mooie set staat, al denk ik dat het laag dat nu uit de Bird komt in een andere ruimte kwalitatief beter kan klinken. Op de show moet de consument een indruk krijgen en uitgenodigd worden om in geoptimaliseerde toestand bij de dealer de set van zijn keuze nogmaals en uitgebreider te beluisteren.

Naast muziek is er vervolgens ook ruimte voor een praatje van Bruno. Voor hem is vooral van belang dat een signaal bij de ingang van de versterker exact hetzelfde meet als het signaal dat de versterker verlaat. Er mag niets verloren gaan en evenmin iets aan worden toegevoegd. Hij begrijpt niet dat er ontwerpers zijn die daar anders tegenaan kijken en zich bijvoorbeeld bij het ontwerpen laten leiden door een vergelijking te maken met een ander ontwerp en hun eigen ontwerp vervolgens daarop aan te passen. Wat betreft de mogelijkheden wordt al snel duidelijk dat er voor de koper van deze set op dat gebied niet veel meer te wensen overblijft, iedere ingang kan apart worden geconfigureerd etc. Een prachtset die ik tzt graag eens in mijn eigen luisterruimte zou willen horen.

EDITORS' CHOICE