REVIEWBlumenhofer

Luisteren Blumenhofer

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
Werner Ero | 08 april 2015 | Fotografie Werner Ero | Blumenhofer

Dat deze set heel bijzonder is, blijkt alleen al uit de visuele reacties van toevallig of bewust langskomende vrienden en kennissen. Vooral de Blumenhofer luidsprekers roepen daarbij zoals verwacht, nogal uitgesproken reacties op. Van ‘Oef, wat lelijk’ tot ‘Wauw, wat een prachtig organische vormen’. Wat het opstellen betreft blijken deze Duitse ambachtsproducten heerlijk eenvoudig te zijn. Deels heeft dit te maken met de opvallend soepele en ondanks de diepgang in het laag, lichtvoetige afstemming. Door de hoornconstructie voor het midden en hoog, moeten beide weergevers wel wat worden ingedraaid. Maar het komt allemaal veel minder kritisch dan ik vooraf had verwacht. Het juiste punt van de hoornconstructie op de verstelbare rail, blijkt weliswaar goed gehoormatig waarneembaar te zijn. Hoewel een stukje meer naar voren of naar achteren ook niet meteen desastreuze gehoormatige gevolgen heeft. Ook het aansluiten en in gebruik nemen van de EMM Labs en Van den Hul versterker, verbonden door verschillende Van den Hul topkabels zoals de T3 en de nieuwe en heel bijzondere gebalanceerde CNT (Carbon Nano Tube) interlinks, blijkt een fluitje van een cent te zijn. Afzonderlijk onderverdeeld blijken de Blumenhofers verrassend neutraal en eigenlijk heel natuurlijk en helemaal niet up-front ‘hoornig’ of opdringerig te klinken.

Een echte eye opener voor mij, want dit had ik serieus niet verwacht. Een mooi voorbeeld om de opvallend grote natuurlijkheid te illustreren, is het heerlijke klassieke/jazz album ‘Playing with Fire’ van de Dallas Wind Symphony en de Jim Cullum Jazz Band (Reference Recordings RR-127). In het gelijknamige titelnummer worden vele instrumenten tegelijkertijd bespeeld. Dit tezamen met zowel de grote timbreverschillen, enorme dynamische contrasten en een geheel wat ademt in een mooie zaalakoestiek. Nu komen heel mooi de voordelen van de hoog oplossende en zowel natuurlijk als rijk getimbreerde aansturing van de EMM Labs speler als Van den Hul versterkers tot uiting. Want samen met de Blumenhofer Genuin 2 luidsprekers, wordt een optreden neergezet wat letterlijk vuur spuwt en zindert van energie!
Het laag is zowel snel, krachtig en ademend. Blazers, strijkers en percussie worden zonder enige hardheid neergezet en geen moment loopt het totaal geheel dicht of komt deze set in ademnood. Wat mij ook sterk opvalt is dat de overgang tussen de toch grote 30 cm woofer en 7,5 cm midden/hoog hoorn, heel geslaagd is. Enkel bij sommige zeer luid aangeslagen grondtonen in het lage middengebied, is soms wat lichte kastkleuring te horen. En hoewel het geluid opmerkelijk goed loskomt van beide luidsprekers en er zelfs van een mooi dieptebeeld sprake is, valt aan de directere manier van communiceren ten opzichte van conventionele luidsprekers, nog af en toe te horen dat we hier met een hoornontwerp te maken hebben. Verder is het systeem zelfs plaatsingsvriendelijker dan de meeste conventionele systemen en is de weergave veel ‘normaler’ of natuurlijk neutraler dan menigeen zou vermoeden.



Luisteren EMM Labs
De EMM Labs XDS1 V2 speler valt naast de mooie constructie, vooral bij mij op door de afwijkende weergave. Want of ik nu van een music server in de vorm van de handzame Aurender X100S of het disc mechanisme van de EMM Labs zelf gebruik maak, de weergave is een toonbeeld van opperste fijnzinnigheid, een zeer mooi gelaagd 3D beeld en een korrelvrije presentatie van eigenlijk alles wat word weergegeven. Wie echter echt alle kwaliteiten van de EMM Labs speler wil benutten, komt al snel terecht bij het afspelen van natuurlijk en eerlijk geregistreerde opnamen die vooral een hoge mate een zuiverheid bevatten.
Dat dit helemaal niet meteen klassiek hoeft te zijn bewijzen meestergitaristen Dominic Miller en Neil Stacey met hun sfeervolle en minimalistische album New Dawn (Naim CD066). Een ander door mij pas ontdekt fenomeen is de super getalenteerde Nederlandse DJ en producer Mees Dierdorp. Met zijn elektronische muziek die leunt op invloeden als house, minimal en techno, heeft hij met zijn debuutalbum Wild Window mijn muzikale hart gestolen. Naast de organische klankkleuren, waanzinnige stereo effecten en diep pulserende ritmes, worden ook gesproken teksten van de in 1994 overleden Nederlandse dichter en schilder Lucebert en stemmen van zangeres en actrice Fardoe Swaanswijk en zangeres Eva Serena in het album gebruikt. Weergegeven door de EMM Labs krijgt dit door de Aurender afgespeelde album een extra diepe lading. Alles heeft zijn plaats in tijd en ruimte en er ontstaat een bijna hypnotiserend auditief schouwspel. Prachtig!

EDITORS' CHOICE