Chattelin Audio Systems - Luisteren


Jan de Jeu | 30 oktober 2015 | Fotografie Beeldhouwers

Harry vertelt dat hij vooral van muziek houdt en dat hij dus niet uitsluitend audiofiele opnamen zal draaien. Hij voegt meteen de daad bij het woord door te kiezen voor een pianoconcert van Beethoven in een oude live-uitvoering van Arturo Benedetti Michelangeli. Ik sluit mijn ogen en ik ben acuut los van de ruimte waarin ik mij bevind. Ik ga volledig op in het mij bekende, en door mij geliefde pianoconcert. Pas wanneer de laatste tonen uitsterven, open ik mijn ogen. En ik weet; dit is iets heel bijzonders. De piano staat zo stabiel in het beeld, zo absoluut zonder zweving, met zo’n krachtig fundament; dit is uitzonderlijk fraai. En ik herken wat Jan Splinter zegt; deze analoog weergave komt zeer dicht bij een live concert beleving.



De weergave doet me denken aan een eerdere sessie die ik in deze HighEnd winkel van Peter Chatelin meemaakte; de aan het begin van dit artikel genoemde situatie waar ik de Magico Q7 luidsprekers beluisterde in combinatie met  Soulution versterking. Wat beide situaties met elkaar gemeen hebben, is dat in beide gevallen het systeem getuned is door Master tuner Peter Chattelin. Een verzameling High End producten aan elkaar knopen kunnen er meerdere. Een High End set op deze manier aan het klinken krijgen, kunnen er slechts weinigen. Peter Chattelin behoort tot dit selecte, uitgelezen gezelschap. Zoals ik ook op de onlangs gehouden X-Fi show in Veldhoven weer heb mogen constateren, waar de door hem getunde set rondom de mooie Magico S3 luidsprekers mij kon bekoren met een geweldig involverende, muzikale sound. Iets wat ik niet gewend ben op shows aan te treffen. Maar niet iedereen is dan ook bereid om in juni, enkele maanden voorafgaand aan de show, al onderzoek naar de ruimte uit te voeren.



Ik word uit mijn overpeinzingen gewekt doordat Harry vervolgt met in mijn oren één van de mooiste vrouwenstemmen die ik ken; Eva Cassidy. Hoe vaak ik haar ook hoor, op een mooie installatie zorgt zij steeds opnieuw voor kippenvel. En dat doet ze nu dus ook. Dan volgt een LP die meegebracht is door één van de showbezoekers; Jan Gunnar Holt; Living. In de verte doet hij me denken aan Keith Jarrett. Maar dan, in mijn oren althans,  zonder de gedrevenheid van deze Amerikaanse pianist. Klankmatig staat de piano echter opnieuw als een huis. Eveneens komt het karakter van het touchee fraai naar voren.

Onwillekeurig moet ik denken aan een opmerking die ik op internet las in de aankondiging van deze show; Strak en stil zoals we kennen van digitaal, met de dynamische expressie en vitaliteit van analoog. Een nummer van Count Basie’s High Voltage Chicago album klinkt door de ruimte en ik vraag mezelf af; wie zei dat vinyl geen dynamiek heeft? Wow, wat is dit dan? Dan volgt een nummer dat mijns inziens vanaf een digitale bron nooit zo realistisch kan klinken als vanaf het zwarte goud. ‘A Foggy Day In London Town’ van Ella Fitzgerald en Louis Armstrong. Heerlijk, zo muzikaal, zo meeslepend, zo hartverwarmend.



Harry draait onvermoeibaar verder maar voor mij is de conclusie al duidelijk. Dit is het muzikaalste analoge systeem dat ik ooit heb mogen beluisteren. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het systeem met een Clearaudio Goldfinger Statement PU element nog realistischer kan klinken.  Al laat ik mij graag overtuigen van het tegendeel.



Jimmy Hendrix komt voorbij en dit is de eerste keer dat ik werkelijk geraakt wordt door zijn muziek. Hij kan dus echt geweldig gitaar spelen en ook zijn stem klinkt zeer overtuigend. Mits de installatie het over kan brengen. Een Japanse audiofiele opname van een duel tussen een bassist en een drummer, een in een tent opgenomen nummer van Billie Holiday, Rob Wassermans album Duets, een geweldige Philips opname van een Schubert pianotrio door het Beaux Arts trio, zangeres Amy Antin; alles klinkt even realistisch, muzikaal en meeslepend.

Dan komt het moment dat Jan Splinter de demo overneemt van Harry Jansen, te beginnen met een beschrijving van de gebruikte set. Tenslotte zijn er weer enkele nieuwe mensen binnengekomen en wordt het tijd om stoelen voor hen vrij te maken.  Tijd ook voor mij om huiswaarts te keren. Voldaan door de opgedane muzikale indrukken en onder de indruk van de tuning van de set door Peter en de wijze waarop Jan en Harry zich inzetten om de analoge muziekweergave te optimaliseren en voor iedereen die het maar horen wil op ultieme wijze in leven te houden. Ik verheug me nu al op een bezoek aan die nieuwe high end luisterruimte die elders in deze mooie stad Den Haag zal verrijzen. 

EDITORS' CHOICE