Vivid B1 Decade Limited Edition - de prestatie

Jan de Jeu | 12 november 2015 | Vivid Audio
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 04 november 2015

Zoals gezegd, wordt de presentatie regelmatig onderbroken door muziekselecties. Martijn Lavrijsen bijt zelf het spits af door de eerste CD in de lade van de dCS Paganini speler te plaatsen. Het is een schijf uit de Schubert reeks die Matthias Goerne opnam op het Harmonia Mundi label getiteld Erlkönig, waarop hij begeleid wordt door Andreas Haefliger op piano. Daarmee doet hij mij, als liefhebber van zowel Schubert als de stem van Matthias Goerne, zonder het te weten een groot plezier. Zoals gezegd; dit is in deze ruimte niet de meest optimale zitpositie om van de kwaliteit van de weergave te profiteren maar desondanks geniet ik van het open klankbeeld en de natuurgetrouwe wijze waarop zowel de mij goed bekende stem als de levensgroot afgebeelde vleugel geportretteerd worden. In muzikale zin kan met deze selectie voor mij de avond al niet meer stuk.



Ik probeer me te herinneren hoe ik de klank van de originele B1 destijds ervaren heb. Uiteraard een onmogelijke opgave . Niet alleen vanwege de sindsdien verstreken tijd maar ook vanwege de andere ruimte, de andere audio set en de andere muziek. Desondanks heb ik het idee dat het hoog en midden schoner klinken en dat ook het laag, vooral uitkomend in het gewicht van de vleugel, aan kwaliteit gewonnen heeft. En dat, terwijl ik de originele B1 al uitzonderlijk goed vond. Terwijl Dickie vervolgens verder gaat met zijn (mij reeds bekende) verhaal, neem ik even de tijd om de set te bekijken waarmee nu gedemonstreerd wordt.

Pontificaal in het midden tussen de Vivid B1 Decade luidsprekers geplaatst, is daar allereerst de AX 5 geïntegreerde versterker van Ayre in zijn nieuwste Twenty uitvoering. Van de geïntegreerde versterker naar de Vivid luidsprekers lopen Crystal Cable luidsprekerkabels. Als Bron wordt de eerder genoemde dCS Paganini gecombineerd met een dCS Rossini DAC terwijl als tweede bron een Aurender W20 netwerkspeler aangesloten is. Alle interlinks en powercords zijn afkomstig van het Amerikaanse Audioquest.

Ondertussen is er weer een adempauze voor Laurence Dickie en laat Erik een stuk muziek horen van Dominic Miller, de gitarist van Sting, getiteld Catalan, afkomstig van zijn album 5th House. Hier komt één van de meest karakteristieke eigenschappan van Vivid Audio speakers naar voren; de energieke weergave van muziek. Bij de volgende break in het verhaal van Laurence kiest Erik voor een song die ik onmiddellijk herken als een Led Zeppelin song; Going to California. Ditmaal echter in de uitvoering van Dawn Tyler Watson en Paul Deslauriers. Heel fraai en verdienstelijk maar ook hier prefereer ik uiteindelijk, zoals vrijwel altijd het geval is, het origineel. Wel een prachtig nummer om aan te geven waar deze mooie speaker toe in staat is en in die zin een mooie demo track.



Tot nu toe speelt het systeem elke muzieksoort op prachtige, involverende wijze af. Dat is niet anders wanneer Erik tijdens de volgende break kiest voor een modern klassiek stuk van componist Karl Jenkins getiteld Save me from Bloody Men. Het vierde gedeelte uit zijn compositie The Armed Man; A Mass for Peace, 2001. Een zowel imponerend als overtuigend kort stuk (1 minuut 47 seconden) koormuziek waarbij de stemmen mooi los van elkaar in een grote ruimte worden weergegeven.

Uiteraard weet ook Erik dat de luisteraars in de voorste stoelen een mooier geluidsbeeld voorgeschoteld krijgen dan diegenen die een plaats gevonden hebben op de achterste rijen. Bij de volgende pauze vraagt hij dan ook om van zitplaats te wisselen en krijg ik de kans om in het midden van de voorste bank plaats te nemen. Dat de weergave hier nog beduidend aan kwaliteit wint, is uitstekend te horen wanneer Erik op advies van de bij de sessie aanwezige Ewald Verkerk een CD draait van de Italiaanse jazz trompettist Luca Aquino. Ewald is de man achter Vivid distributeur Terrason Audio en hij heeft in het audio-wereldje een zekere naam op te houden wanneer het aan komt op het ontdekken en promoten van nieuwe muziek. Ditmaal gaat het om een nieuwe cover, een mystieke versie, van het aloude Doors nummer Riders on the Storm, afkomstig van het album OverDoors. Ik word vol geraakt door de fluwelige klank van de trompet en weet dat dit nu eens een cover is die op zijn volstrekt eigen wijze muzikaal net zo bekoort als het origineel.



In de resterende tijd bewijzen de Vivid Audio B1 Decade luidsprekers dat zij met alle mogelijke muziekstijlen meer dan raad weten. Allereerst met een prachtig opgenomen SACD van Montserrat Figueras en haar echtgenoot Jordi Savall die Erik vaker op demo’s draait. Haar fenomenale stemgeluid heeft reeds menig audiosysteem door de mand doen vallen maar dit systeem blijft fier overeind. Het resultaat is een prachtige natuurgetrouwe weergave van een goddelijke stem in de overweldigende ambiance van een grote opnameruimte.

Maar ook het mij overbekend in de oren klinkende Song of the Nile, afkomstig van Dead Can Dance album Spirit Chaser, is overtuigend en werkt meeslepend. De apotheose wordt gevormd door een gedeelte van de derde symfonie van Gustav Mahler, één van mijn favoriete componisten. En hoewel ik niet kapot ben van Deutsche Grammophon opnamen uit de desbetreffende periode; deze interpretatie gaat me door merg en been en dat komt volledig op het conto van de hier spelende set met de beide excellerende luidsprekers als overtuigende hoofdrolspelers. Chapeau! 


EDITORS' CHOICE