REVIEW

Audio-Technica ATH-SR9: strakke focus op detail


Jamie Biesemans | 12 november 2017 | Fotografie Fabrikant

Audio-Technica heeft niet de naam en faam van een Sennheiser. Maar dat ligt aan ons. Het een zeer eerbiedwaardige Japanse onderneming, die naast hoofdtelefoons en microfoons ook een sterke reputatie qua cartridges voor platenspelers heeft verworven, en dat al meer dan vijftig jaar. Op hoofdtelefoonvlak is Audio-Technica een echte referentie in de DJ-wereld, met de ATH-M50x. Dit quasi-onverwoestbaar werkpaard heeft echter weinig te maken met de hoofdtelefoons voor thuis van Audio-Technica.

De gloednieuwe AHT-SR9 is een volgende stap voor wie hield van de ATH-MSR7 (die we hier goedkeurend bespraken) uit de Sound Reality-familie. Wie het nieuws wat volgt, weet dat Audio-Technica dit jaar ook een hoofdtelefoon met pure digitale drivers introduceerde (de ATH-DSR9BT), de ATH-SR9 is echter nog een klassiek analoog design. Weliswaar met een nieuw 45-mm driver die gemonteerd is in een solide aluminium behuizing.

De ATH-SR9 spreekt dezelfde licht futuristische designtaal als de MSR7, al heeft het duurdere model een andere kleurstelling (zilver) en een lager gewicht (270 gram). Omdat hij minder weegt, was onze eerste indruk dat de SR9 minder stevig is afgewerkt. Dat is niet het geval, besluiten we na wat langer gebruik.

Deze Audio-Technica is dus opnieuw een gesloten hoofdtelefoon die zowel thuis als onderweg te gebruiken is. Met een impedantie van 47 ohm en gevoeligheid van 47 dB kun je hem zo aansluiten op een smartphone. Er zit ook een mooie case mee in de doos. Dat is een accessoire die je ziet opduiken bij iets duurdere hoofdtelefoons. Niet te onderschatten handig als je op langer termijn je een hoofdtelefoon in goede staat wil houden. De SR9 past volledig over de oren en is zeer comfortabel.

We houden van de zeer strakke weergave van de SR9, die iets helemaal anders biedt dan de twee voorgaande hoofdtelefoons. Audio-Technica is als Japans bedrijf altijd sterker gefocust  geweest op detailweergave en het hoog. Tegelijkertijd zijn de bassen bij de SR9 heel strak en gecontroleerd, waardoor ze niet andere frequenties overstemmen. Een track als ‘Skulls’ van Röyskopp klinkt op de HD599 wat wollig – waardoor de basisritme zijn afgemeten tempogevoel verliest - hier is het alles strak en snel. De Audio-Technica blijft een gesloten hoofdtelefoon (die altijd meer ‘in je hoofd’ klinken dan open modellen), maar is toch nog verrassend luchtig qua klank.

Dit alles maakt de ATH-SR9 weinig vergevingsgezind. Als je luistert naar zwaar gecomprimeerde bestanden of opnames waar iets aan scheelt, dan merk je snel wat er scheelt. Een topper voor elektronische muziek, vinden we, maar bijvoorbeeld bij snelle rockmuziek genre Rammstein soms een tikje te agressief. Combineren met de juiste DAC is een goed idee.

EDITORS' CHOICE