REVIEWPSB Speakers

Matchen


Paul Delissen | 28 mei 2009 | PSB Speakers

Na verschillende andere opnames gespeeld te hebben waarvan ik de karakteristiek in het hoog goed ken, blijft echter de indruk bestaan van een iets terughoudend hoog. Pop, jazz, rock en klassiek passeerden allemaal de revue, maar steeds miste ik een klein stukje sprankeling die ik in veel tracks juist prettig vind. Buitengewoon fijn is overigens dat de ruimtelijkheid hier niet onder lijdt, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat een iets helderder afstemming me nog wat meer bij de muziek zou betrekken. Natuurlijk ben ik gewend aan een bepaald geluid, maar mijn eigen speakers zijn toch ook vrij rustig afgestemd in het hoog.

PSB Synchrony One

Dat ik nu dus een, laat ik het maar zo noemen, nog terughoudender gedrag in het hoog ervaar, vind ik opvallend. Om uit te sluiten dat het een mismatch met mijn buizen-eindversterker is, sluit ik de PSB`s aan op mijn Denon (surround-)receiver. Dat is natuurlijk een paar treden lager op de audiofiele ladder dan de Dynaco, maar voor het karaktervergelijk moet deze voor een receiver toch behoorlijke jongen voldoende zijn. Met alle instellingen in de receiver zo neutraal en direct mogelijk, blijft de indruk van het kleine gemis aan helderheid helaas overeind.

In overleg met de hoofdredacteur werd besloten de test op een later tijdstip voort te zetten op de redactie. Die ruimte is akoestisch gezien niet optimaal, maar het vermoeden bestond dat de PSB`s in een grotere ruimte toch beter uit de verf zouden komen.

Tweede test

Het vermoeden bleek niet ongegrond. In een grotere ruimte kan er wat meer vermogen worden losgelaten. En daarmee lijkt ook de PSB iets meer los te komen. De Ayre versterker heeft ook wat meer grip dan twee maal 35 Watt buizen, en brengt nóg beter de dynamische en ritmische kwaliteiten tot uiting. Het rendement mag dan met 90 dB vrij gunstig liggen, laat je daardoor niet misleiden, een stevige versterking geeft een hoorbaar beter resultaat. Omdat ik vermoedde dat doek op metaalrooster iets te veel van het goede is, luisterden we nu ook naar het verschil tussen de weergave mét en zonder de fronten. Hoewel geen `jaw-dropping` verschil, is er wel degelijk een toename van helderheid. De grotere ruimte, een hoogwaardige solid state versterker, en spelen zónder het frontdoek, het bleken betere voorwaarden te zijn voor optimale prestaties van de Synchrony`s. De weergave kwam in totaal op een betere prestatie uit. Hoewel nog steeds gesproken kan worden van een rustige en beschaafde afstemming was dat nu slechts een constatering, geen aanmerking of minpuntje.

EDITORS' CHOICE