REVIEWNAD

Filterfestijn

Kilian Bakker | 11 juni 2009 | NAD

Zoals gezegd heeft NAD de C565BEE gezegend -en de gebruiker belast- met maar liefst vijf digitale filterstanden. Filter 1 zorgt voor een geleidelijke afloop aan de bovenkant van de filterkarakteristiek, met geringe looptijdverschillen, geringe filtering-artefacten en een brede stopband. Filter 2 geeft een middelmatige afloop met grotere looptijdverschillen, lage filtering-artefacten en een gemiddelde stopbandbreedte. Filter 3 (we zijn er nog lang niet) is een steil aflopend filter met geringe looptijdverschillen en een bredere stopband. Filter 4 is een gemiddeld aflopend filter met grotere looptijdverschillen en een smalle stopband. Filter 5 ten slotte, is een gemiddeld aflopend filter met geringe looptijdverschillen en een bredere stopband. Er werden een dag lang vele persoonlijke referentie-tracks in alle vijf filterstanden beluisterd, met de volgende uitkomsten (verkregen met de onderaan opgesomde systeemconfiguratie).

NAD C565 BEE

Het grootste contrast was hoorbaar tussen filter 1 en 2, vandaar de vrij absolute omschrijvingen van die twee filters door NAD (met als meest belangrijke verschil de group-delay). In filterstand 1 klonk de C565BEE zeer uitgewogen, open en vooral gearticuleerd. Filterstand 2 zorgde voor een duidelijke `verdikking` van de weergave en lag schrijver dezes onprettig in het muzikale gehoor. Door naar stand 3: felle snaarplukken op akoestische gitaren en greepwisselingen kwamen minder gearticuleerd over (zeg maar gerust `vager`) dan met filter 1 maar met rijker uitklinken van de accoorden. Filterstand 4 klonk zowel minder gearticuleerd als arm aan `bloom`. Wellicht dat deze filterstand zeer lage MP3 bestanden meer overzichtelijk kan maken, voor hi-res muziekweergave is het in ieder geval minder geschikt. Stand 5 zorgde voor meer body en zelfs iets meer `druk`, met name in het hoge laag. Toch klonk het minder zelfverzekerd dan filter 1. Bepaalde dun of lijzig klinkende opnames zouden wellicht baat kunnen hebben bij filterstand 5.

Al met al -zowel bij minimale akoestische sessies als meer complex gearrangeerde muziek- genoot filterstand 1 de voorkeur, met de meest uitgewogen en open presentatie.

MERK

EDITORS' CHOICE