REVIEWVivid Audio

Eerlijk en puur, open en transparant

De daarop volgende dagen draai ik veel muziek. Het meeste daarvan is afkomstig van LP’s. Het Clearaudio Discovery MC element kan in sommige combinaties nog wel eens wat scherp klinken maar gekoppeld aan de Blue Amp Surzur is het een genot om er naar te luisteren. Iets wat de Vivids met hun hoog oplossende vermogen goed laten horen. Toto’s aan Rosanna Arquette opgedragen Rosanna op 180 gram vinyl klinkt heerlijk meeslepend via de Vivids. Puntig, snel, dynamisch, precies zoals het bedoeld is. Pace, rhythm & timing zijn optimaal. Na de harde kopstemmen van Toto draai ik, eveneens op een 180 gram LP van het Duitse Speakers Corner Records een zojuist verschenen re-issue van Ella Fitzgerald’s Verve album Clap Hands, Here Comes Charli. Een album uit het begin van de zestiger jaren waarin Ella de grote bigbands en de rijke arrangementen achter zich liet en zich meer ging richten op het optreden met kleine ensembles. Spring Can Really Hang You Up The Most klinkt intiem en puur. Ella zingt, zoals de Amerikanen zeggen ‘in a class of her own’. Als er één ‘betaalbare’ speaker is die dat over kan dragen dan is het wel deze Vivid V 1.5. Zelden klonk haar geluid zo puur, haar frasering zo prachtig en waren de stemnuances zo mooi te volgen.

Deze kwaliteiten hebben ook een schaduwzijde; wanneer er iets niet klopt dan laat de 1.5 dat onverbiddelijk horen. Voor een recensent die apparatuur of muziek moet beoordelen is dit dan ook een prachtig instrument. Maar, als gezegd, het heeft ook een schaduwzijde . Zo klinken sommige pianopartijen op de ooit door de beroemde Rudy van Gelder voor Verve opgenomen albums via deze Vivid nog minder goed dan op andere luidsprekers al het geval is. In het verlengde daarvan voegt deze speaker ook niets toe. Stacey Kent’s stem in Hushabye Mountain, afkomstig van de 180 gram re-issue van Dreamsville, heeft ontegenzeggelijk emotie in zich. Toch klinkt ze via de V 1.5 in de goede zin van het woord eerder analytisch dan romantisch. Wat er op de plaat staat is wat je krijgt, niets meer en niets minder.

Ook een solo opname van een vleugel, in dit geval een Fazioli F 308 die bespeeld wordt door Gergely Bogányi, zet een volstrekt geloofwaardig realistisch beeld neer. De Stockfisch opname op SACD is neutraal als de speaker zelf. Openheid en transparantie maar ook realistische klankkleuren zijn vervolgens de kernwoorden bij het beluisteren van de CD Aurora van het gelijknamige jazz trio. Op de oude Denon opname zijn de drums en de Chinese gong van Peter Erskine tastbaar aanwezig. Net als de tenorsax en de basklarinet van Marty Krystall en de akoestische bas van Buell Neidlinger.


EDITORS' CHOICE