ARTIKEL


Sebastiaan de Vries | 14 mei 2002

Vincent

Het Chinese Vincent zorgt al enige jaren voor verwarring en veel vraagtekens bij vele highenders onder ons. Dit merk biedt een uitgebreide lijn aan buizen en klasse A apparatuur. De top of the line SP-991 en SA-91 heeft zich in diverse tijdschriften bewezen als topklasse voor een midklasse prijs. De SP-991 zijn grote zware klasse A monoblokken, met een echte dubbel differentiële opbouw. Gebalanceerd draaien is bij dit concept dus een must. Vincent is nog maar een van de weinige die nog echte klasse A versterkers op de markt durven zetten. De SA-91 voortrap is in principe fraai opgebouwd, met een echte dubbel mono opbouw en dubbele voeding. Veel mensen hadden echter klachten over het feit dat de volumeregeling ook dubbel mono was uitgevoerd, en dat een afstandsbediening ontbrak. Vincent luistert naar haar klanten en de hagelnieuwe SA-93 is het antwoord op deze klachten. Deze indrukwekkende 15 Kg wegende voortrap is afstandbedienbaar en… heeft een enkelvoudige volumeregelaar. De voedingssectie is nog steeds dubbel mono. Bij de Manger stand waar men draaide met de SP-991 mono’s en de SA-93 voortrap werd me duidelijk dat we hier met zeer serieuze apparatuur te maken hebben, voor een prijs waar je letterlijk om lacht. Ik denk dat Vincent in de hifiwereld momenteel de beste prijs/kwaliteit verhouding biedt. Zo kan men voor relatief weinig, echte topklasse versterking aanschaffen, en blijft er meer budget over voor de weergevers. Let echter wel op het forse stroomverbruik die nu eenmaal klasse A eigen is. Dit is iets om serieus rekening mee te houden.

Nieuw was verder de nieuwe SV-238 geïntegreerde versterker. Een indrukwekkende 32 kg en 60 Watt klasse A vermogen. Hierna schakelt de versterker over op Klasse A/B waarmee men 200 Watt aan 8 Ohm tot de beschikking heeft. Heel indrukwekkend is dat het vermogen aan 4 en resp. 2 Ohm verdubbelt. Dat betekent dus dat de voedingssectie dik en dik in orde is. De SV-238 is ook afstandbedienbaar. Tot slot is nieuw de SP-993 klasse A stereo eindtrap. Deze biedt een continu vermogensaanduiding per kanaal in digits.
Voor mensen die niet om image en status geven, maar waar alleen maar topklasse geldt, is Vincent een heel mooi en betaalbaar alternatief.
Topklasse voor relatief weinig!

Meer info:
www.vincent-tac.de

Klipsch/Aragon

De dag kreeg voor mij een totaal andere wending toen ik de Klipsch/Aragon kamer binnenliep. Voordat ik hier op het scherm mijn enthousiasme uit, eerst even het informatieve aspect.

Het merk Aragon heeft sinds kort een kompleet nieuwe lijn producten. Aragon werd altijd gezien als “the poor man’s Krell”. Dit omdat de versterkers door de enige echte Dan d’Agonstino zijn ontworpen. Of dat nog zo is weet ik niet, maar de nieuwe lijn toont een sterke verwantschap met de oude. Met name het V-vormige koelprofiel rechts bovenop de behuizing is gebleven. Nu worden deze versterkers gesierd door een grote V-vormige led. Onder het koelprofiel. Het geeft mij wel een rustig en warm gevoel.

De oeroude Klipsch horn die al meer dan 40 jaar bijna ongewijzigd in productie is, staat in de hoeken opgesteld. Deze wordt aangestuurd door de compleet overkill Aragon Palladium 1 K monoblokken die +/- 3000 EUR> per stuk kosten. Overkill omdat de Klipsch horn een rendement heeft van 104 db bij 1 Watt. Met een walkman zou men al op oorverdovende geluidsvolumes komen. De Aragon Palladium 1K mono’s leveren 600 Watt aan 4 Ohm!

Van alle kamers is dit wel de meest bizarre, maar de leukste demo die ik heb meegemaakt. De demonstrant is overduidelijk helemaal basgitaarfreak, net als ik. We starten op met op concertlevel volume een song van enkel een bassist, die solo aan het slappen en plukken is. De demonstrant gaat behoorlijk uit zijn dak, en geef hem eens ongelijk. Waanzinnige muziek, en een waanzinnige weergave kwaliteit, en voor dit muziekgenre bijna ongeëvenaard. Audiofiel gezien is de Klipsch geen highend weergever (whatever highend dan wel mag zijn). De plaatsing is niet pin point perfect, en het midden is niet helemaal zuiver. Maar man, man, man, wat een live kick en ervaring! Het laag is super droog, snel en kort, en heeft een gigantische drukopbouw. Zonder enig spoor van boom, verdikking. Absolute controle en drive! Het midden is erg live, en recht voor zijn raap, iets dat misschien op de lange duur kan irriteren, maar op dat moment ging ik compleet uit mijn dak. Er zijn maar weinig weergevers die met dit gemak, op dit extreem hoge volume zo krachtig, onvervormd en strak kunnen spelen. Samen met een aantal grote studio monitoren en de grote Duntech systemen is dit het mooiste laag (voor mijn muziekgenre) dat ik ooit heb gehoord. Zo moet laag nu zijn. Strak, gortdroog en met voldoende drukopbouw. Niet dat ik er voorstander van ben, maar met de Klipsch heeft u letterlijk een onbeperkt vermogen tot uw beschikking. Uw trommelvliezen zullen eerder vernietigd worden dan de Klipsch. Hiermee doel ik op zijn capaciteit om continu een geluidsdruk op te bouwen van maximaal 124 dB. Frits (de Vreis, importeur van Klipsch in Nederland – red.) krijgt het druk, want ik ga snel weer naar Loosdrecht voor een demo!
De Klipsch horn kost u +/- 4200 EUR. per stuk.
Voor mij waren ze het toppunt van alles wat ik heb gehoord op de show. Ik ben nog steeds zwaar onder de indruk.

Meer info:
www.klipsch.com
www.audioimport.nl

Tannoy

Tot slot de laatste topper van de dag. Een stukje nostalgie van Tannoy. Deze keer niet de nieuwe Dimension serie, maar de Canterbury 15 HE. Die volgens mij al meer dan 20 jaar in productie is. Naar mijn smaak zien ze er uit als afschuwelijke wandmeubels, maar het gaat om de klank niet? De Canterbury herbergt een 15” dual concentrische unit, uit de eerste generatie. De uit de jaren 80 bekende Tannoy Little red monitor gebruikte dezelfde unit, maar dan in 12” uitvoering. De laatstgenoemde vond ik altijd vreselijk klinken.
De Canterbury wordt aangestuurd door twee Audioresearsch VTM-200 buizenmonsters. Als bron diende de onvolprezen Wadia 861. Het hoge rendement van 96 dB zorgt ervoor dat deze weergevers zelfs met een single ended buizenbak aangestuurd kunnen worden.

Op een redelijk volume genieten we vaan een stukje pop. Het laag is na de Klipsch het beste van de hele show. Weer gortdroog, strak en zonder boomen of verdikking. Het midden/hoog is onverwacht zacht, en harmonieus. Het geluid komt wat moeilijk echt helemaal los van de speakers, maar er is nog steeds een fraai stereobeeld met redelijk wat diepte. Niettemin wegen voor mij de voordelen tegen de bovengenoemde nadelen op. En dat is dat deze weergevers echt muziek kunnen maken, met een goed fundament. En daar ontbreekt het veel highend weergevers nogal eens aan. Je krijgt een gevoel van live beleving en drive. Als de Dimension serie ook zo kan klinken, maar dan met een iets fraaiere plaatsing, dan ben ik bij deze weer Tannoy fan.
De Canterbury gaat over de toonbank voor 6900 EUR. p/st.

Meer info:
www.tannoy.com
www.audioresearch.com
www.wadia.com

Samenvattend

Ik heb genoten van de show, en met name omdat we veel nieuwe primeurs en nieuwe producten hebben gezien. Dat houdt het spannend, en maakt het gewoon leuk. Het valt me op dat de prijzen van zogenaamde highend weergevers steeds hoger worden, en dat we eigenlijk steeds minder speaker, voor meer geld krijgen. Hiermee kijk ik naa

EDITORS' CHOICE

  • Review
    Review Dali Phantom S-280: high-end in de muur
    Review
    lees meer »
  • Achtergrond
    DIRAC: wat is het en wat maakt deze software zo goed
    Achtergrond
    lees meer »
  • Review
    OPPO Sonica DAC
    Review
    lees meer »