REVIEWT+A

Review T+A - Opstellingen 2

René van Es | 27 oktober 2015 | T+A

De grote set

Heb ik in de kleine set naast de LP als bron ook veel muziek laten weergeven via de streamer combinatie, in de grotere ruimte is dat niet veel anders. Deels herhaal ik het repertoire op de PMC speakers, maar ik voeg streamend ook het nodige nieuwe werk toe. Daaronder valt Angelina Wismes, een jonge Franse chanteuse die een ode brengt aan een oudere generatie door chansons te zingen die eerder zijn vertolkt door de in 1997 overleden zangers, tekstschrijver en componiste Barbara. Met dit soort muziek is het de sfeer die bepalend is of de set de juiste snaar bij de luisteraar weet te raken. Maakt u zich geen zorgen, de T+A versterker weet met luttele Watts de grote vloerstaanders prima aan te sturen. Muziek stroomt door de kamer, waarbij de stem wordt gedragen door de instrumenten, ieder op zich los staand van het geheel zodat sterk de indruk ontstaat aanwezig te zijn bij een intiem concert. Natuurlijk werken hier naast de PA 2500 R ook de andere componenten aan mee, het geeft wel aan dat de T+A geen beperkende factor is.

Ook een reeks FLAC files van Kerstin Blodig weet de juiste sfeer te bouwen. De Stockfish opname staat uiteraard weer bol van het laag dat op een grote transmission line niet onopgemerkt blijft, gelukkig weet de versterker er wel weg mee en houdt de woofers netjes in de grip. Heel irritant zijn de vogelgeluiden die in de opname zitten, maar wie er tussendoor weet te luisteren kan genieten van een fraaie damesstem en rustige muziek. Van een andere orde is werk van Valentina Toth die werk van Béla Bartók speelt. Solo piano is bepaald niet het meest eenvoudig om weer te geven. Alleen al vanwege de dynamiek die in een vleugel zit en de VU meters op de versterker flink doet uitslaan, hoewel ik nog steeds nauwelijks de 10 Watt per kanaal weet te overschrijden. Aan reserve vermogen heb ik geen gebrek. Dezelfde truc haal ik uit met Misty van het Tsuyoshi Yamamoto Trio op het Three Blind Mice label. De knalhard opgenomen piano heeft al menig versterker tot wanhoop gedreven. Heel grappig om visueel te maken dat bas en slagwerk het grootste deel van de tijd genoeg hebben aan circa 1 Watt vermogen, terwijl de piano de 100 Watt nipt weet aan te wijzen tijdens pieken. Ik vraag mij toch in alle oprechtheid af hoe iemand kan spelen aan dit soort luidsprekers met een single ended triode versterker zonder in grote problemen te komen. Geef mij maar die extra power onder de motorkap. Zeker als het van een hoogstaande kwaliteit is zoals de T+A PA 2500 R die schijnbaar moeiteloos kan leveren.

Van de hak op de tak door een muziekcollectie wandelen is met streamen geen probleem. Erg lekker zijn de duetten van Tony Bennett met onder meer Lady Gaga. Dat swingt de pan uit en brengt die specifieke big band stijl goed naar voren. Je ziet de wangen bol staan in de blazers secties, bas en slagwerk hun ondersteunende ritme leveren, terwijl de oude Bennett tegen de extravagante Gaga aan kroelt. Van enige voorkeur voor een bepaalde muziekstijl kun je met de T+A niet spreken, wat ik er ook doorheen laat lopen, het gaat soepel, natuurlijk en probleemloos. Dat mag je ook verwachten gezien de prijs van een en ander, maar helaas is het in de audio geen usance dat prijs en kwaliteit gelijke tred houden. Hieruit spreekt de ervaring van een bedrijf dat zich sinds de oprichting in de vorige eeuw net zo druk maakt om techniek als om muziekweergave.