REVIEWMarantz

Virus of the mind

Kilian Bakker | 02 april 2009 | Marantz

Dit betaalbare maar degelijke systeem bleek met name uit te blinken in het neerzetten van een aangenaam uitgewogen toonbalans en een tonaal gedetailleerd laag. De track Set You Free van de Sara K. XRCD Hell Or High Water stelt tamelijk hoge eisen aan de controle en timbrale natuurlijkheid van een weergaveketen. De intro met `krekel` geluiden, een akoestische gitaar en Sara K.`s zang had weliswaar niet de sterke plastische aanwezigheid en dieptestaffeling die het met de residentiële weergaveketen meekrijgt maar de stabiele afbeelding van Sara K.`s stem en de duidelijk merkbare elasticiteit van de gitaarsnaren wisten meteen de aandacht te grijpen en vast te houden.

Sara K.

Het pianospel kwam opvallend ontspannen en soepel over en alhoewel het natuurlijk nog wat aan gewicht tekort kwam, waren de toetsaanzetten op bijna tastbare wijze aanwezig. De melodielijn van de elektrische bas was met groot gemak te volgen waardoor het een muzikaal genoegen was om naar te luisteren. De meerlaags voice-overdubs tegen het einde van deze track miste het spannende spookachtige effect wat het met bepaalde weergaveketens kan hebben. Totaal overrompelend was het niet maar er was wel degelijk sprake van muzikale zeggengskracht, wat met name in het midden en het hoge laag uitstekend tot uiting kwam.

Heather Nova

De track Virus Of The Mind van het Heather Nova album South werd beluisterd om vast te stellen hoe het systeem zich zou redden met relatief druk gearrangeerde muziek. Het prettig chaotische arrangement en de opzwepende ritmesectie kwamen goed uit de verf, alsmede de upfront projectie van Heather Nova`s zang. Bij flink hoge afluisterniveau`s verloor het fundament zijn aarding, iets wat men de kleine Dali`s overigens niet kwalijk kan nemen. Wanneer de Concept 1`s heel dicht bij het metselwerk stonden (bij een afstand van 10 centimeter of minder) kregen ze meer kunstmatige ondersteuning in het laag, wat echter ten koste ging van de ruimtelijke vrijheid die al bij zo`n 40 centimeter afstand werd verkregen. Voor een zo natuurlijk mogelijke weergave zou een redelijk vrije (stand) opstelling daarom de voorkeur hebben.

MERK

EDITORS' CHOICE