vorig jaar heeft Jan Luijsterburg uitgebreid verslag gedaan van het jaarlijkse Internationale Filmfestival Rotterdam. Verdeeld over vier dagen heeft hij tientallen films gezien en besproken.

"/>
 

ARTIKEL

Epiloog/napret


Jan Luijsterburg | 19 januari 2004

Epiloog/napret

Zeventien films in slechts vier dagen was natuurlijk maar een glimp op het gigantische aanbod van het festival. Het is altijd weer de vraag of je greep goed uitvalt, maar ik ben zeer content met wat ik gezien heb. Hoogtepunten waren Somnambulance, The missing, winnaar van een Tiger award en nog wat andere prijzen, Crimson Gold, The return en Spring, summer, autumn, winter ... and spring, maar ook het merendeel van de andere films die ik zag bevielen me zeer.

Licht kritische kanttekeningen richten zich naast op de veelbesproken chaotische kaartverkoop vooral op het comfort in de Pathé bioscoop. Hoe een mooi gebouw (hoewel ook daarover de meningen verschillen) in een paar jaar kan verloederen en verslonzen. Vloerpanelen zitten met plakband vastgemaakt en van klimaatbeheersing is bepaald geen sprake. Benauwd, bloedheet en in een volgende zaal weer steenkoud, want in Pathé 1 lijkt de verwarming overdag niet aan te kunnen. Lekker eten in de kelder bij Kaatje, maar daar tocht je weg omdat de blowers bij de buitendeur niet aan staan. Ik vraag me af of er in dat gebouw bij reguliere vertoningen ook zo met het publiek omgegaan wordt. Het meest storend is nog wel de flikkerende vertoningen in vooral het bloedhete Pathé 7, die het kijken erg vermoeiend maken. Dan zijn de veel kleinere schermen in Cinerama of Venster nog te prefereren. Je hebt daar tenminste een scherp en rustig beeld, zonder de permanent ingedroogde gevolgen van aanslagen op het filmdoek met cola of andere vlekkenmakers.

Maar dat zijn slechts kleine opmerkingen die de pret niet mogen drukken. We hebben veel mooie films gezien, bijzondere pareltjes van over de hele wereld. Het algehele beeld is dat het niet bijster goed gaat met de wereld. De cinema is wat dat betreft een goede graadmeter, ook wel aangeduid als de `thermometer in de reet van de wereld`. Maar ellende levert vaak de beste kunst op. Zo durven vele jonge filmmakers weer grote thema`s aan: ze zijn urgent.

Veel van de vertoonde films zijn aangekocht door de Nederlandse filmdistributeurs, en komen in de loop van het jaar in de bioscopen en filmhuizen. Er staan u veel mooie films te wachten, gevolgd door mooie DVD`s.

Filmfestival Rotterdam 2004
De website www.filmfestivalrotterdam.com

EDITORS' CHOICE