ARTIKEL

Samsung, Sennheiser en Sharp


Gastauteur | 14 november 2008 | Fotografie Gastauteur
Samsung

Onder het motto:’Seamless Experience’ hield de directeur Digital Media Business van Samsung, dr. Jong Woo Park, een van de ‘Keynote’ inleidingen op de IFA. Hij gebruikte de nauwsluitende kleding van de Olympische zwemmers als beeld om uit te leggen dat de komende generatie van producten op voor de consument simpele wijze naadloos aansluitbaar moet zijn, zowel onderling als met content waar dan ook vandaan. Hij vindt dat nu nog veel te veel een ‘monopoly of the techies and youngsters’ en wil dat de steeds belangrijker wordende oudere consument de ‘truly digital experience’ gaat genieten. Met betrekking tot content wees hij op de uitspraak van Bill Gates dat de tv met internet verbonden gaat worden en vertelde dat Samsung in dit verband al relaties onderhoud met bedrijven als Yahoo en USA Today om de Samsung Content Library Service verder te ontwikkelen. Deze service komt beschikbaar via de Samsung website onder de naam Infolive.



Vervolgens ging Park natuurlijk uitgebreid in op de producten die Samsung op de IFA liet zien en hoe die met multimediaoplossingen op een ‘Seamless Experience’ inspelen. Daarbij zijn de volgende op de IFA getoonde innovaties te melden:

  • De full HD plasma tv 7-serie, de visie van Samsung op de nieuwe standaard in multimedia en home entertainment.
  • De 8-serie ultradunne full HD LCD tv’s, slechts 44,4 mm diep en met als features: Infolive, Wiselink pro, DLNA en Samsungs Content Library.
  • De BD-P2500 Blu-ray Disc-speler. Deze is vanaf half oktober in Nederland verkrijgbaar voor 399 euro en ondersteunt de nieuwe HD-audioformaten Dolby Digital+, Dolby True HD en DTS-HD-HRA.
  • De HMX20 flash 1080i/p camcorder. Schneider objectief, 8GB flash geheugen, 25 frames per seconde en een comfortabel docking station behoren tot de features van  deze full HD camera die voor 799 euro in Nederland te koop is.
  • De MX20 SD-camcorder met Samsung objectief en onder andere H.2643 Codec en mogelijkheid tot rechtstreeks YouTube uploading. Kost hier 249 euro. 
  • De NV100HD camera. 14,7 megapixel, Schneider zoomobjectief (28 tot 100.8 mm) en HDvideo in 720p behoren tot de features.
  • De Q1 MP3 speler met geheugencapaciteiten tot 16GB en de geavanceerde DNSE 3.0 geluidsverbeteringstechnologie.
  • De Syncmaster 2233HZ en 2243Hz monitors die door de Samsung Enhanced MPAII 120 Hz technologie extra heldere beelden leveren.

Bij vrijwel alle getoonde producten was sprake van een opvallende, wat mij betreft prachtige, vormgeving waarvoor Samsung de naam ‘Crystal Design’ hanteert. Overwegend een combinatie van hoogglanzend en mat zwart met hier en daar bescheiden witte of donkerrode belijning. Sober en slank vormgegeven met waar nodig geraffineerde afrondingen.


Sennheiser

Noem de woorden Duitsland en hoofdtelefoon en vele zullen direct aan Sennheiser denken. Sennheiser heeft recent een nieuwe, draadloze in-ear hoofdtelefoon geïntroduceerd: de MX W1. De set bestaat uit twee oorstukjes, een zender, een reiscassette en een lader. De reiscassette bevat een accu, die de veel kleinere accu’s in de oorstukjes kan opladen. De lader op zijn beurt wordt aangesloten op de zender en de reiscassette, om hun accu’s te laden. De zender is extreem plat, en kan achterop bijvoorbeeld een iPod worden geklikt. Bijzonder aan de zender die in de 2,4 GHz band werkt is, dat Sennheisser een eigen verliesvrij zendprotocol gebruikt dat werd ontwikkeld door de onafhankelijke halfgeleiderfabrikant Kleer. Verder kan de zender indien gewenst, twee paren oorstukjes van signaal voorzien. Vormgeving, afwerking en hoogwaardige techniek zijn, zoals gebruikelijk bij Sennheiser verenigd in een fraai product, dat voor 2008/2009 de EISA-award voor de hoofdtelefoon van het jaar veroverde.

Op in-eargebied is verder een drietal professionele hoofdtelefoons gepresenteerd. De IE6 legt de nadruk op een uitgebreide laagweergave voor bas-enthousiasten. De IE7 is de neutrale van de drie en de IE8 is bedoeld voor de veeleisende luisteraar. Bij dit laatste model kan de balans tussen de lage en de overige tonen worden ingesteld met een minuscuul stelschroefje. Alle drie modellen hebben en met Kevlar versterkte kabel en worden geleverd met een complete set verschillende oorstukjes zodat een op het individu aangepast optimaal draagcomfort mogelijk is.

Hiermee was de stroom nieuwtjes nog niet uitgeput: in de series Street Line, Sport Line en Style Line waren maar liefst 18 verschillende nieuwe modellen hoofdtelefoons voor draagbare muziekweergave te bewonderen.


Sharp

De persconferentie van deze fabrikant is altijd interessant, daar Sharp er steeds in slaagt haar voorsprong op het gebied van LCD-televisie te behouden. Tegenwoordig zijn ze daar grondig van bewust, getuige het bedrijfsmotto: “Making products that others want to imitate”. Om in te spelen op de sterk toegenomen vraag naar grotere LCD-panelen zal men (twee jaar na de vorige) maar weer eens nieuwe fabriek uit de grond stampen. In dit complex zullen moederpanelen van meer dan 8 vierkante meter groot gemaakt worden, waaruit naar keuze zes 60 inch of acht 50 inch LCD-panelen kunnen worden vervaardigd.



Het belangrijkste nieuws werd gevormd door de nieuwe Aquos LC-XS1 modellen. De TV’s uit deze serie zijn dun: op de dunste plek 2,3 cm, en nooit dikker dan 4,6 cm. Groot zijn ze ook: naar keuze is de schermdiagonaal 52 (132 cm) of 65 inch (165 cm). Beide modellen hebben RGB LED backlighting en bezitten een vergroot kleurbereik voor een nog natuurlijker kleurweergave. De fysieke resolutie is uiteraard full HD: 1920x1080 beeldpunten. De ultraplatte luidsprekers werden in samenwerking met Pioneer ontwikkeld.

Daarnaast heeft Sharp een indrukwekkend gamma aan wat meer gangbare modellen, waarbij zo ongeveer iedere wens op TV-gebied wel kan worden ingvuld: de serie LC-XL8E (full HD, 100 Hz, 32 & 37 inch, 3x HDMI, 2x SCART), de LC-X20E serie (full HD, DVB-T tuner, 4ms of 6 ms response, 3x HDMI 1.3, leverbaar in 32, 37, 42, 46 en 52 inch); de LC-D65E serie (full HD, 6ms response, 3x HDMI, 2x SCART, USB-aansluiting, 32, 37, 46 & 52 inch en tenslotte de LC-32RD8E (HD-ready, 100 Hz, 32 inch, 2x HDMI 2x SCART).

Naast TV’s voert Sharp nog een drietal home-theatersystemen, die zich onderscheiden doordat ze digitale versterkers (klasse-D) hebben, en daardoor erg efficiënt met energie omgaan. De magnetrons, die ze ook maken, hebben we overslagen…

Sharp zal in 2012 100 jaar bestaan, dat is ook het jaar waarin de eerste in het Kyoto-protocol zo genoemde commitment-periode afloopt. Een pagina grote advertentie in de IFA krant meldde dat Sharp zich nu voorbereidt om deze mijlpaal aan te grijpen door twee ‘corporate visions’ te ontwikkelen voor haar rol als onderneming in het komende tijdperk. De eerste luidt, vrij vertaald: “Het realiseren van een positie in de gehele samenleving als de nummer 1 in LCD’s.” De tweede: “Bijdragen aan de wereld door milieu- en gezondheidsbewust zaken doen met een focus op energiebesparende en energieleverende producten.” Aldus het Sharp Environment And Social Report 2008. (Zie: www.sharp-world.com/corporate/eco/csr_report/index.html)

Tijdens de IFA kwam Sharp dan ook met een persmededeling dat ze dit jaar met de Aquos LC-XL8E en LC-RD8E series, als pionier van flatscreen tv’s met 35 jaar ervaring, nieuwe standaards wil zetten voor kwaliteit en energiebesparing. Energiebesparing begint bij Sharp al bij het opzetten van nieuwe fabrieken waar hergebruik en energiebesparing een belangrijke rol spelen. In de nieuwe producten wordt energie bespaard door een ECO stand-by mode waarbij de achtergrond verlichting wordt aangepast. Dat kan zelfs in twee stappen geregeld worden. Ook zijn vele interne componenten geschikt voor recycling. De nieuwe Aquos series zijn nu ook verkrijgbaar in 32 inch formaat en de XL-8E in 37 inch. Beide series hebben 100Hz technologie, de 8E serie heeft full HD resolutie en de 32RD8 biedt een HD ready resolutie van 1366x768 pixels. Adviesprijzen bedragen  899 tot 1599 euro voor de LC-32RD8E. De nieuwste 52 inch flatscreen met alle ‘toeters en bellen’ kost bij Sharp rond 2.299 euro.

Een tweede persmededeling in het kader van het environment-streven luidde dat Sharp met bijna vijftig jaar ervaring de wereldwijde zonnecelmarkt wil blijven aanvoeren. Nu al neemt Sharp ongeveer een kwart van de wereldproductie zonnecellen voor zijn rekening!

EDITORS' CHOICE