ARTIKEL

Niet comfortabeler

Rob Nijman | 28 januari 2010 | Fotografie Gastauteur

Driedimensionale televisie mét bril is overigens ook nog geen vereiste; de noodzaak voor de consument om ook hier op termijn overstag te gaan zal daarom mede bepaald worden door de aangeboden content. Zolang dat aanbod op televisie nog volledig te volgen is op de huidige generatie toestellen, is de kostbare brug van de pas aangeschafte (en ultradunne, zoals CES 2009 je opgedragen heeft) HD flatscreen met Blu-ray speler naar de toekomsttelevisie van CES 2010 er wellicht één te ver. Voorlopig. En driedimensionale televisie klinkt niet als een product dat spoedig bij Blokker in de folder zal verschijnen, dus een afwachtende houding met het oog op een snelle daling van de consumentenprijs en/of een beschikbaarheid van de nieuwe speeltjes bij de mindere retailers levert vermoedelijk ook weinig op. Daarnaast kun je je los van de financiële kant afvragen in hoeverre er überhaupt vraag is naar een 3D-ervaring in de huiskamer. Het bijbehorende brilletje voelt bij uitstek als onderdeel van een uitje, zoals een bezoek aan de bios, een pretpark of de opticien. En is er nog geen techniek die het draaglijk maakt langdurig naar 3D-beelden te kijken (zoveel bleek wel na het zien van Avatar), dus comfortabeler wordt het er ook niet op, in je eigen bank.

- DE VISIE VAN DE OPTICIEN –

Om de ontwikkelingen op 3D-gebied eens van een andere kant te bekijken, sprak HiFi.nl met Dhr. Jos Adama, bedrijfsleider van Het Huis Opticiens in Roosendaal, over de mogelijke schadelijke invloed. Dagelijks met een speciale bril op je neus naar je televisie staren is tenslotte wat anders dan een bioscoopfilm van twee uur, zou je denken. Dhr. Adama verwacht echter niet dat die langdurige blootstelling op termijn schadelijk is voor je zicht. "De techniek is zo afgerond", stelt hij, "en zoveel verschillende disciplines hebben naar de verschillende aspecten van 3D-systemen gekeken, dat je er wel vanuit kunt gaan dat je de ervaring met een gerust hart kunt beleven."

Uiteindelijk worden de complementaire kleuren rood en groen ook bij halfjaarlijkse controles voor brillen en lenzen gebruikt, "om voor ieder oog de sterkte vast te stellen. Het is een andere focus dan je gewend bent, maar dat geeft verder niets." Of de nieuwe bril met shutter wel problemen op zal leveren, sluit hij ook uit: "Het zal in het begin wat wennen zijn dat je ogen constant om en om worden afgedekt, maar uiteindelijk bekijk en registreer je de beelden met je hersenen. Het zal vooral voor wat oudere gebruikers enige tijd duren om er aan te wennen, al dan niet bijgestaan door de nodige hoofdpijn, maar schadelijk is het zeker niet."

Het lijkt erop dat de opkomst van de driedimensionale filmervaring in 2009, recentelijk kracht bijgezet door de grensoverschrijdende vooruitgang die James Cameron boekte in zijn technologisch revolutionaire opnamestudio (The Volume), het predikaat ‘hype’ snel aan het voorbij streven is en zich wellicht permanent zal vestigen als de nieuwe standaard op bioscoopgebied. Wat die ontwikkelingen betekenen voor de markt van consumentenelektronica zal echter nog moeten blijken. Aan de ene kant staan er een hoop innovaties voor de deur, gekatalyseerd door investeringen van de grootste spelers in de sector en de producten die zij vanaf dit jaar zullen aanbieden, en kunnen we in 2010 ook aan de aanbodzijde van de televisiewereld een aantal veranderingen verwachten. Zo worden er inmiddels ook in de porno-industrie verschillende investeringen gedaan in de 3D-ervaring, en of je daar nu op zit te wachten of niet, het is altijd een sector die bepalend kan zijn in technologische ontwikkelingen (denk bijvoorbeeld aan de rol op het gebied van internet, of de ondergang van Betamax ten gunste van VHS doordat de industrie aan die laatste de voorkeur gaf).


EDITORS' CHOICE