ARTIKEL

Rots in de branding

Als altijd is Audio Analogue een rots in de branding. Met klinkende type namen als Rossini en Verdi.

High End Munchen - Audio Analogue

Onberispelijk gebouwd, goed van klank, mooi om te zien, ook de binnenkant. Een kijkje in de versterker toon een hybride schakeling met een buisje in de signaalweg. Een vette trafo levert de power aan de voeding. Tijd voor een hernieuwde kennismaking lijkt me op zijn plaats.

High End Munchen - Audio Analogue

Duur en apart, The Lars State of the Art versterker van Engström & Engström. Twee behuizingen, onderling verbonden, waardoor monoblokken ontstaan die vanuit het één blok, via relaisschakelingen centraal bestuurd zijn. Dikke 300B buizen van Emission Labs onder plexiglas kappen leveren 2 x 20 Watt. De schakeling is vrij van negatieve feedback stroom en geheel gebalanceerd uitgevoerd, tot en met de C-Core trafo’s.

High End Munchen - Lars

Volgens posters aan de wand van de stand zouden diverse recensenten al verklaard hebben dat het de mooiste versterker ter wereld is. Hat zal zo zijn, mag ook wel gezien de prijs van ik geloof 70.000 Euro voor een opgevoerde 300B.

High End Munchen - EAR

Tim de Paravincini logeerde in hetzelfde hotel als ik. Het is echter zijn houding die er voor zorgde dat met hem geen woord te wisselen viel over zijn meesterwerken, die geleverd worden onder de naam EAR (Esoteric Audio Reseach). De EAR 912 stal de show, samen met de EAR platenspeler. Volgens de Duitse importeur vegen die twee producten de vloer aan met bijna alles wat platen kan draaien. Gezien mijn ervaringen met EAR ben ik geneigd hem te geloven.

High End Munchen - EAR

Voor eenvoudiger salarissen biedt EAR meer betaalbare versterkers. Veelal met buizen, maar ook transistors laat Tim niet links liggen. Zoals hij terecht opmerkte: “Het gaat om het resultaat, niet om de componenten”. Tegenover de EAR staan Nottingham Analogue spelers. Zou de EAR werkelijk het topmodel van 26.990 euro wegspelen? Nodig mij maar uit voor een vergelijkende test.


EDITORS' CHOICE