NIEUWS

Gratis Legale MP3's


Redactie HiFi.nl | 13 juli 2000
Nee, dit is niet het zoveelste verhaal over Napster en Metalicca, maar iets nieuws:

Digital Software afficheert haar deze week gelanceerde Digital Payload-techniek als dé oplossing voor met MP3 worstelende platenmaatschappijen.

Zij zien immers wel wat in Napster-achtige diensten om muziek via het net te promoten, maar weten nog niet hoe hiermee geld te verdienen. Simpelweg een MP3 aanbieden is leuk voor de consument, maar niet voor de rechthebbenden. Als er een advertentie (in beeld of geluid) in is opgesloten, is dit probleem opgelost, denkt Digital Software.

Of de consument zit te wachten op muziekbestanden met daarin promopraat is de vraag. Zolang Napster en Gnutella per dag populairder worden, is die kans klein. Waarschijnlijk hebben beveiligde muziekbestanden meer toekomst.

Digital Software zal zelf geen muziekbestanden via haar site aanbieden, maar verwacht dat platenlabels zullen gebruikmaken van de techniek. De advertentie-MP3's kunnen dan op gespecialiseerde muzieksites worden aangeboden als lokkertje.

John Brewer- medeoprichter van het softwarebedrijf – denkt dat ook muziekfans genoeg belangstelling hebben voor zijn techniek. "Als de luisteraar een echte fan is en de artiest wil steunen, zal hij een voorkeur hebben voor legale bestanden", aldus Brewer enigszins naïef tegenover Newsbytes.

Bovendien zou 75 procent van de via Napster en Gnutella aangeboden muziek van zeer slechte kwaliteit zijn, zo blijkt uit een eigen onderzoekje van Digital Software.

Bron: WebWereld

EDITORS' CHOICE