NIEUWSB&W

Belangstelling legale downloads neemt toe

Redactie HiFi.nl | 11 oktober 2002 | B&W

KaZaA is nog altijd met afstand de meest populaire bestemming om muziek te downloaden. Maar de belangstelling voor legale, betaalde diensten neemt toe. Dit zegt onderzoeksbureau Nielsen/Netratings in een nieuw rapport. In de Verenigde Staten zouden er nu meer dan 32 miljoen internetters zijn die regelmatig muziek via het web downloaden. KaZaA is hierbij met 8,4 miljoen unieke bezoekers in de maand augustus de populairste bestemming.

KaZaA - volgens de onderzoekers een van de weinig overgebleven diensten waar gratis muziek is te verkrijgen - wordt op ruime afstand gevolgd door legale initiatieven als Launch (5,9 miljoen), MTV Networks Music (5,4 miljoen), CDNow (3,9 miljoen) en MusicMatch Jukebox (3,4 miljoen).

Nielsen/Netratings signaleert een toenemende interesse in legale initiatieven. Zo bezochten 640.000 unieke bezoekers de dienst Pressplay van Sony en Vivendi. Dat is meer dan de eerste drie maanden van dit jaar. Ook Listen.com mag zich verheugen in meer belangstelling, vooral als gevolg van de samenwerking met Audiogalaxy, voorheen een van de grootste peer-to-peer diensten voor gratis muziek.
 

MERK

EDITORS' CHOICE