NIEUWS

Groot verlies MP3.com


Redactie HiFi.nl | 25 juli 2000
De deal die MP3.com afgelopen maand met Warner en BMG sloot over haar MyMP3.com dienst, heeft zijn invloed op de resultaten niet gemist.

Het verlies over het afgelopen kwartaal kwam uit op 177,1 miljoen dollar, tegen een daarmee vergeleken schamele 18,1 miljoen dollar in dezelfde periode een jaar eerder. De online muziekdienst heeft een tumultueus voorjaar achter de rug.

In januari werd MP3.com door verschillende platenmaatschappijen voor de rechter gesleept wegens de lancering van de dienst MyMP3.com. Met die dienst kunnen internetters overal via de site van MP3.com luisteren naar cd's die zij thuis in hun collectie hebben.

De platenmaatschappijen waren er bepaald niet over te spreken dat MP3.com voorafgaand aan de dienst meer dan 40.000 cd's had gekopieerd zonder hun toestemming. Dat kopiėren is nodig om de cd's via de site te kunnen beluisteren.

Een federale rechter liet eind april weten dat MP3.com naar alle waarschijnlijkheid schuldig zou worden bevonden aan het overtreden van de copyrightwetten. De online muziekdienst probeerde daarop de zaak buiten de rechtszaal om te schikken en bereikte vorige maand een akkoord met de platenmaatschappijen Warner en BMG.

Volgens geruchten zou het bedrijf de twee labels elk 20 miljard dollar hebben betaald. MP3.com heeft de afkoopsom nooit willen noemen, maar vast staat dat de deal er flink in heeft gehakt.

Toch waren de cijfers van MP3.com in zekere zin goed te noemen. Wanneer de eenmalige onderdelen zoals de reservering voor de copyrightkwestie buiten beschouwing wordt gelaten, waren de resultaten namelijk beter dan analisten hadden verwacht.

Het afgelopen kwartaal leed MP3.com een verlies per aandeel van 8 dollarcent, liefst 5 dollarcent minder dan waar analisten op hadden gerekend. Het totale nettoverlies kwam uit op 5,2 miljoen dollar, tegen 6,3 miljoen dollar een jaar eerder. Maar de echte winst zat hem in de omzet. Die steeg van 1,9 miljoen dollar in het tweede kwartaal vorig jaar naar 20,2 miljoen.

Bron: WebWereld

EDITORS' CHOICE