NIEUWSB&W

Populariteit KaZaA groot

Redactie HiFi.nl | 04 december 2002 | B&W

De populariteit van uitwisseldienst KaZaA lijkt ook in Amerika niet te stuiten. Maandelijks bezoeken bijna 14 miljoen Amerikanen de site.

Betaalde muziekdiensten zoals MusicNet en PressPlay zijn er steeds meer. Maar niet één heeft er meer dan 100.000 abonnees, zo schrijft BayArea.com op basis van een onderzoek van Nielsen/NetRatings.

In de maand oktober kreeg KaZaA bezoek van 13,65 miljoen Amerikanen. Napster zou in de hoogtijdagen wereldwijd ongeveer zestig miljoen bezoekers hebben gehad. De gemiddelde tijd dat bezoekers op KaZaA bleven, bedroeg in oktober 2 uur en 48 minuten, aldus Nielsen/NetRatings.

Alleen in de Verenigde Staten al is het aantal bezoekers van KaZaA in een jaar tijd met 324 procent gestegen. De gegevens zijn verkregen na een meting bij 60.000 mensen.

Naar de populariteit van andere uitwisselprogramma`s zoals Morpheus of MusicCity is in het onderzoek overigens niet gekeken. KaZaA was het enige peer-to-peerprogramma dat werd vergeleken met de bezoekersaantallen van de Amerikaanse legale muzieksites.

Na KaZaA blijken Amerikanen graag bij AOL Music te komen. Die site trekt maandelijks ruim tienduizend bezoekers. Derde is MusicMatch Jukebox. PressPlay en MusicNet komen niet in de top 12 voor. 

MERK

EDITORS' CHOICE