NIEUWSB&W

Zelfregulering piraterij


Redactie HiFi.nl | 16 januari 2003 | B&W

De vermaaksindustrie zal zelf internetpiraterij van muziek en films blijven bestrijden en eist geen wetten meer die verplichtingen stellen aan software of hardware. Dit blijkt uit een overeenkomst die de industrie heeft gesloten met de technologiesector.

De RIAA, BSA en Computer Systems Policy Project kwamen in onderling overleg tot gedragsregels en eisen geen wetten meer. Dat schrijft de New York Times. De groepen zullen geen overheidsingrijpen eisen om piraterij te bevechten. IT-journalist Dan Gillmor noemt het een `bevestiging van de status quo` tussen de vermaaks- en technologieindustrie.

In feite is de vermaaksindustrie tegen iedere onbetaalde kopie die van een mediabestand wordt gemaakt. Immers, dollarcenten gaan verloren. Nu, binnen de overeenkomst, zegt de industrie zich niet meer hard te zullen maken voor wetgeving tegen technologie voor het kopieren van mediabestanden. De technologiebranche daarentegen zegt minder actief op te zullen komen voor het recht van consumenten om kopieen van mediabestanden te mogen maken.

De vermaaks- en technologieindustrie zitten elkaar al jaren in de haren over hoe piraterij bestreden moet worden. De RIAA bijvoorbeeld zag het liefst dusdanige ingrepen in hardware en software dat illegaal kopieren en verspreiden van mediabestanden niet meer mogelijk zou zijn. Dit zal de technologiesector echter dermate grote beperkingen opleggen dat, volgens hen, de technische innovatie in zijn algemeenheid geremd zou worden.

Gevestigde partijen als Microsoft en Real willen wel meewerken aan bescherming van bestanden, terwijl ook bedrijven als Philips zich minder vrij opstellen dan vroeger. Het gaat vooral om de nieuwe software die ongrijpbaar lijkt te zijn voor de amusementssector.

Met de opkomst van bestandendeelprogramma`s zoals Napster, Gnutella en Kazaa zien de muziek- en filmindustrie vele miljoenen euro`s aan omzet verdwijnen. De consument geeft duidelijk aan vermaak op verzoek te willen kunnen downloaden. Strategische belangen hebben de muziek- en filmbedrijven echter belet samen te werken aan een systeem dat dat mogelijk maakt.

MERK

EDITORS' CHOICE