NIEUWSB&W

Marktstrategie Philips

Redactie HiFi.nl | 24 januari 2003 | B&W

Philips-vrijage met telecombedrijven

Philips is met verscheidene telecomproviders in gesprek om strategische allianties af te sluiten. De elektronicafabrikant zoekt partners in de telecombranche om samen apparaten voor digitaal vermaak in de huiskamers te verkopen. Vandaag toonde Philips wat het verstaat onder `The Connected Home`.

Dat viel af te leiden uit de woorden van Philips Gottfried Dutiné, algemeen directeur van Philips Consumer Electronics, vandaag tijdens een vooruitblik op technologiebeurs Cebit. Philips tekende einde november 2002 reeds een telecomcontract met het Spaanse telecombedrijf Telefónica.

Sinds het aantreden van Philips` nieuwe topman Gerard Kleisterlee zoekt de elektronicafabrikant nadrukkelijk naar samenwerking met derde partijen om de Philips-producten te promoten. Zo werkt Philips in Amerika samen met AOL en verkoopt de gloeilampenmaker draagbare cd-spelers onder het merk van Nike.

In het Amsterdamse hoofdkantoor toonde Philips vandaag met welke producten het half maart 2003 op de Duitse technologiebeurs Cebit aanwezig is. Onder het thema `The Connected Home` introduceert Philips apparaten die gebruikt kunnen worden met breedbandige internetaansluiting.

Dutiné stelt in zijn toespraak dat het gebruik van breedbandinternet niet verder zal groeien als de datastromen louter naar de pc gaan. De Philips-baas wil digitaal vermaak uit de computerkamer halen en in de huiskamer brengen. Hij gaat er vanuit dat in 2005 30 procent van de Europese huishoudens een breedbandige internetaansluiting hebben.

Zo introduceert Philips binnenkort de Streamium-stereotoren in Europa. In Amerika is het apparaat reeds geruime tijd op de markt. Het geluidsapparaat wordt middels een ethernetaansluiting met internet verbonden en streamt vervolgens liedjes naar keuze naar de luidsprekers.

Digitaal vermaak is volgens Dutiné slechts de eerste stap in een langer proces. Wat Philips nu `The Connected Home` noemt, wordt uiteindelijk `The Connected Individual`. Om de markt te bedienen heeft Philips behalve producten in het cluster Vermaak, ook artikelen in de clusters Persoonlijke Expressie en Productiviteit. Daarmee bedoelt het ondermeer diaprojectoren, beeldschermen en DVD-schrijvers.

De Philips-baas onderkent dat auteursrechten een wezenlijk probleem kunnen vormen in het breedbandbeleid. Wil Philips een bedrijf bouwen rondom het aanbieden van digitaal vermaak, zullen de huidige piraterijproblemen bestreden moeten worden. Als dat niet gebeurt, zullen platen- en filmmaatschappijen huiverig blijven hun producten digitaal aan te bieden en blijven de Philips-voorraadkasten vol.

Daarom, zegt Dutiné, moet het `lastige probleem van DRM opgelost worden. Mediabedrijven moéten digitaliseren`. Om de ontwikkeling van DRM (soft- en hardwarematige bescherming van auteursrecchtelijk beschermde bestanden) in eigen hand te nemen, kocht Philips samen met Sony het DRM-bedrijf Intertrust voor 453 miljoen dollar. Dutiné erkent de voorsprong van Microsoft op het gebied van DRM.

Philips zegt zoveel mogelijk volgens open standaarden te willen werken. Zo ontwikkelt Philips veelvuldig applicaties voor Linux en zet in op UPnP als standaard om apparaten van verschillende fabrikanten die met verschillende communicatieprotocollen toch met elkaar te kunnen laten werken.

MERK

EDITORS' CHOICE