NIEUWSB&W

Code online muziek


Redactie HiFi.nl | 12 februari 2003 | B&W

Om te achterhalen hoeveel exemplaren er van elk muzieknummer verkocht worden, wil de muziek-industrie een unieke code aan online muziek hangen. Het idee komt uit de koker van de brancheorganisaties IFPI en RIAA, zo meldt persbureau Reuters. De bedoeling is dat elk nummer dat online wordt verkocht, wordt voorzien van een zogeheten Global Release Indentifier (GRid).

De code is vergelijkbaar met een streepjescode op een cd of cassettebandje. De GRid moet auteursrechtenorganisaties in staat stellen om de vergoedingen voor de artiesten te kunnen berekenen.

"Als dit goed wordt uitgevoerd, zullen artiesten en auteurs op een adequate manier worden uitbetaald voor de online verkoop van hun werk", aldus Paul Jessop, technisch directeur van de IFPI, tegenover Reuters.

Jessop benadrukt dat de code niet bedoeld is om verkochte muziek te `volgen` - bijvoorbeeld door te kijken of een nummer met een bepaalde GRid op KaZaA terecht komt.

MERK

EDITORS' CHOICE