NIEUWS

Sony beschuldigt van valse concurrentie.

Redactie HiFi.nl | 01 februari 2000
Sony Music zou klanten weglokken van platenzaken door linkjes aan te bieden naar eigen online CD-shops. Muziek CD's bestaan immers steeds vaker niet meer alleen uit muziek. Deze zogeheten 'enhanced' CD's bieden de consument extra's in de vorm van clipjes en links naar websites.

De National Association of Recording Merchandisers (NARM) klaagt nu bij de rechter over Sony. Zij stellen het als volgt: iemand koopt via een willekeurige muziekwinkel een CD van een Sony-artiest, stopt deze in de computer om van de multimediale extraatjes te genieten en doet vervolgens zijn volgende bestelling bij een online Sony-winkel. Dat mag niet, vinden de leden van de NARM.

Sony linkt op sommige van haar schijfjes – zoals dat van het onder vooral tieners immens populaire latino-idool Ricky Martin - naar de online muziekwinkels CDNow en Columbia House. Sony bezit samen met Time Warner 75 procent van de aandelen van CDNow.

Columbia House – een ECI-achtige club – is gezamenlijk eigendom van Sony en Time Warner. Deze twee partijen willen CDNow en Columbia House samenvoegen. Overheidsinstanties moeten dan nog wel hun groene licht voor de fusie geven. Mogelijk overtreedt de machtige combinatie de antitrustwetten.

Het web wordt door de grote platenmaatschappijen nog maar sporadisch gebruikt als promotie-medium. Kenners denken dat we nog maar aan de vooravond staan van een tijdperk waarin digitale downloads en directe verkopen tot de normaalste zaak ter wereld behoren. De muziekwinkel om de hoek heeft in dat geval het nakijken.

Volgens de NARM is Sony niet de enige maatschappij die zich schuldig maakt het misbruiken van muziek CD's voor reclamedoeleinden. Sony zou zich volgens de aanklagers schuldig maken aan overtreding van de Sherman antitrustwet en de linkjes zouden dan ook verboden moeten worden.

Bron: WebWereld

EDITORS' CHOICE