NIEUWSB&W

Sony vecht met zichzelf


Redactie HiFi.nl | 06 maart 2003 | B&W

Sony is overgeleverd aan de strijd tussen de belangen in de muziek- en filmuitgeverij enerzijds en in de digitale apparatuur om muziek over te nemen anderzijds. Een strijd die Philips vroeger ook teisterde, vanwege muziekmaatschappij Polygram.

Sony logoDe strijd binnen Sony staat uitgebreid beschreven in Wired. De elektronicamakers van Sony kunnen zich onvoldoende uitleven in nieuwe producten om digitale bestanden af te spelen, omdat de muziek- en filmmaatschappij bevreesd zijn dat illegaal uitwisselen hun inkomsten vermindert.

Centraal in de Sony-strategie staat het aanbrengen van een harddisk in zo veel mogelijk apparaten waarin dat nuttig kan zijn. Philips beoogt hetzelfde, maar wordt niet meer intern gehinderd door de belangen van eigen amusement. Het voorbeeld voor Wired is de iPod; waar Sony met de walkman de wereld heeft veroverd, is de digitale opvolger tot nu toe achterwege gebleven. Sony biedt geen draagbaar apparaat om zonder drempels muziek van een harde schijf van een pc over te nemen, zoals bij de iPod wel mogelijk is.

Sony logoSony vecht via verschillende vertegenwoordigende organisaties niet zelden tegen zichzelf. Het meest malle voorbeeld is een rechtszaak van de RIAA, waar Sony een voornaam lid van is, tegen online radiodienst Launch Media, waar Sony zelf aandeelhouder in was.

Uiteindelijk zal Sony steeds meer in diensten gaan en digitale distributie naar apparaten voor zijn rekening nemen, van eigen muziek en films en die van derden. De sleutel ligt in rechtenbescherming, in DRM.

Overigens is ook Philips de afgelopen jaren minder militant geworden in de media-industrie en lijkt nu met film- en muziekmaatschappijen samen te willen optrekken in digitale distributie.

MERK

EDITORS' CHOICE