NIEUWSNAD

NAD 30 jaar op High End 2003


Redactie HiFi.nl | 09 juni 2003 | NAD

(Ingezonden mededeling)

NAD 30 jaarNAD is inmiddels al weer dertig jaar een begrip op de hifi-markt, een feit dat zeker op gepaste wijze gevierd dient te worden. Tijdens de High End show in Frankfurt waren dan ook verschillende kopstukken uit het heden en verleden van NAD aanwezig. Door de enorme vakantiedrukte op de Duitse snelwegen (de dag voor Hemelvaart) waren verscheidene journalisten vanuit heel Europa op de wegen rondom Frankfurt vast komen te staan. Hierdoor kon de avond, wat later dan gepland, om 19.00 uur eindelijk van start gaan.

Na een kort welkomstwoord van de Duitse NAD-importeur werd het woord gegeven aan Marty Borish, één van de mensen die aan de wieg hebben gestaan van het merk NAD. In het begin van de jaren zeventig ontwikkelde de Hifi-markt zich steeds meer naar een markt waar de grote (Aziatische) aanbieders zich gingen richtten op apparatuur met zo veel mogelijk toeters en bellen. Had merk "X" een versterker met 10 lichtjes en drie knoppen, volgde merk "Y" met 12 lichtjes en vier knoppen. Dit kwam natuurlijk niet ten goede aan de uiteindelijke klankkwaliteit van de aangeboden apparatuur. Uit frustratie met deze ontwikkeling is Marty Borish op zoek gegaan naar importeurs (Marty werkte op dat moment voor het bekende luidsprekermerk Acoustic Research) die het samen met hem aandurfden een eigen electronica-merk te beginnen. Ondanks uitsluitend positieve reacties op het initiatief was niemand bereid echt in dit avontuur te investeren. "Als jij voor de producten zorgt, zullen wij het graag verkopen", was een veel gehoorde reactie. Uiteindelijk vond Marty twee Duitse Hifi detaillisten bereid het avontuur met hem aan te gaan. Het merk NAD was geboren. Het was toen uitsluitend nog zaak de bezochte importeurs te herinneren aan hun belofte, en ook het distributie netwerk was compleet.

Na zoveel geschiedenis was het de beurt aan Greg Stidsen van de Canadese firma Lenbrook (huidige eigenaar van het merk NAD) om de toekomstplannen van het merk uiteen te zetten. Duidelijk is dat NAD in de toekomst vast blijft houden aan haar vaste ontwerpwaarden VALUE, PERFORMANCE and SIMPLICITY.

NAD heeft van oudsher een zeer goede reputatie op het gebied van stereo-apparatuur. Het was dan ook zeer verheugend te horen dat, ondanks alle marktverschuivingen richting AV, NAD vasthoudt en door blijft ontwikkelen op het gebied van stereoweergave. Gezien het feit dat AV een steeds belangrijkere factor wordt binnen de Hifi-markt, zal er in de komende periode ook veel nieuws te verwachtten zijn op dit gebied. Gezien NAD’s reputatie als gespecialiseerd audio-merk zal bij alle AV producten de nadruk gelegd worden op de audio prestaties (de "A" in AV staat nog altijd voor Audio). Zoals in de laatste modellen al reeds het geval is zullen alle toekomstige modellen "Custom Install" vriendelijk gemaakt worden. Dit betekent de aanwezigheid van 12-V triggers en IR in- en uitgangen en op sommige modellen ook een tweede zone uitgang. Ook zullen er meer speciale custom install producten op de markt gebracht gaan worden.

Speciale aandacht ging er deze avond uit naar de langverwachte DVD-speler in de Silver Series onder de naam S570. Deze speler combineert het beste van Audio en Videoweergave in één chassis, en is daarmee het absolute topmodel uit de NAD DVD-lijn. Ook het nieuws dat NAD meer modellen in een titanium versie uit gaat brengen mocht op algemene bijval rekenen van de aanwezige pers en importeurs.

MERK

EDITORS' CHOICE