NIEUWSB&W

Topmarketeer Samsung naar Intel


Redactie HiFi.nl | 06 september 2004 | B&W

Eric Kim, Samsungs internationale marketingdirecteur en voor een groot deel verantwoordelijk voor het recente succes, wordt de nieuwe marketingchef van Intel. Dit schrijft Wall Street Journal op grond van anonieme bronnen.

Eric KimEric Kim is bij Samsung de baas van de internationale marketing. Zijn opvolger zou Gregory Lee zijn, Samsung`s chief marketing officer.

Samsung bevindt zich midden in de herziening van de keuze voor een reclamebureau voor de internationale campagne. Het budget van die campagne is ruim 400 miljoen euro per jaar. Kim is daarbij betrokken. Interpublic is nu het bureau, maar de mondiaal sterkste groepen Publicis en WPP jagen op het budget van Samsung.

Toen Kim aan zijn klus begon stond de Koreaanse elektronicaproducent bekend als een tweederangs merk. Inmiddels is Samsung hip in mobiele telefoons en consumentenelektronica. Interbrand, een adviesbureau over merken, zegt dat het merk Samsung nu 12,6 miljard dollar waard is, tegen 5,2 miljard in maart 2000. Het merk steeg van een 25ste plaats in de mondiale top-100 van 2003 tot de 21ste plaats dit jaar.

De succesvolle jarenlange campagne rond `Intel inside` heeft niet langer de aantrekkingskracht van een paar jaar geleden. Met Intel gaat het dit jaar niet goed en het bedrijf moet zich opnieuw bewijzen als de allerbeste op zijn terrein. Intel staat echter nog op 33 miljard in de rangschikking van merken van Interbrand, op een vijfde plaats, en steeg nog met acht procent.

MERK

EDITORS' CHOICE