NIEUWSB&W

CD populairder dan downloaden


Redactie HiFi.nl | 29 september 2004 | B&W

(gezien op het internet)

Dinsdag, 28 september 2004 - De meeste muziek zal de komende jaren nog gewoon op cd worden verkocht. Het duurt nog wel even voordat betaalde muziekdownloads echt een grote rol gaan spelen. 
 
Dat stelt onderzoeksbureau Jupiter in een rapport waarover persbureau Reuters bericht. Jupiter gaat ervan uit dat de goede oude cd de rest van het decennium verreweg het populairste muziekmedium blijft - simpelweg omdat veel meer mensen een cd-speler hebben dan een mp3-speler. De verkoop van mp3-spelers, zoals de iPod van Apple, zal de komende jaren wel een belangrijke aanjager zijn voor de verkoop van muziekdownloads.

Jupiter is een stuk minder positief gestemd over de ontwikkeling van de online muziekmarkt dan Forrester Research.

Terwijl Forrester voorspelt dat Europeanen in 2009 3,5 miljard euro (30 procent van de totale Europese muziekmarkt) aan online muziek zullen uitgeven, denkt Jupiter dat de Europese online muziekmarkt in 2009 niet groter zal zijn dan 836 miljoen euro. Dit jaar gaat er 46,3 miljoen euro om op de Europese online muziekmarkt.

Verscheidene bedrijven hebben zich op de Europese markt gestort. Het Britse OD2 is van de grote partijen het langste actief, maar heeft te maken met toenemende concurrentie, onder meer van Apple, Napster en Sony.

De iTunes Music Store van Apple ging in juni in Groot-BrittanniŽ, Duitsland en Frankrijk van start. Volgende maand volgt de rest van de Europese Unie, waaronder Nederland. Groot-BrittanniŽ is de grootste online muziekmarkt van Europa. Ook in 2009 zal nog 30 procent van de online omzet voor rekening van de Britten komen, zo denkt Jupiter.
 

MERK

EDITORS' CHOICE