NIEUWSB&W

Weinig animo voor digitale TV UPC

Redactie HiFi.nl | 11 november 2004 | B&W

(gezien op het Internet)

Digitale televisie trekt via de kabel nog maar weinig abonnees. Dat blijkt uit de jongste cijfers van `s lands grootste kabelmaatschappij UPC, die deze week zijn gepubliceerd.

Het aantal digitale UPC kijkers in ons land steeg naar 56.800, oftewel nog geen 2,4 procent van de circa 2,3 miljoen abonnees. Het aanbod van het pakket UPC Digital spreekt blijkbaar nog niet tot de verbeelding van de consument. UPC verloor in de zomermaanden zelfs 9100 abonnees. Daarvan zouden er 3200 als gratis te boek hebben gestaan. Reden voor die teruggang is waarschijnlijk dat UPC in de meeste UPC-gebieden de analoge kabeltarieven heeft verhoogd naar 15,20 euro per maand en het bedrijf steeds meer concurrentie ondervindt van digitale satelliet en DVB-T (Digitenne).

Overigens maakte dat voor de omzet over het derde kwartaal van 2004 niet uit. Die steeg naar 143 miljoen euro, 22,53 miljoen meer dan een jaar geleden. Het aantal internet (Chello)-abonnees staat op overigens 369.600, zo’n 15 procent van de kabelabonnees. Opvallend is dat inmiddels ongeveer 160.000 abonnees gebruikmaken van de telefoniediensten van het bedrijf.

Deze week heeft UPC Nederland een proef met breedband internet en VoIP digitale telefonie via DSL aangekondigd. De proef wordt gehouden in Utrecht, buiten het bestaande verzorgingsgebied van het kabelbedrijf. UPC wil met de proef te weten komen wat klanten van de diensten vinden en wat de mogelijkheden op de markt zijn. UPC wil nieuwe klanten buiten haar verzorgingsgebied ook de voordelen van one-stop-shop telefonie en internetcombinaties bieden. UPC verwacht dat de proef gevolgd zal worden door een commerciële lancering, maar op welke termijn is nog niet duidelijk.

MERK

EDITORS' CHOICE